مهدکودک YueCheng؛ فضایی برای انتقال حس انسان دوستی !
مهدکودک YueCheng؛ فضایی برای انتقال حس انسان دوستی !
مهدکودک YueChengدر شهر پکن برای تلفیق نسل‌های مختلف جامعه شهری در نزدیک یک مرکز مراقبت از سالمندان ساخته شده است. معماران این پروژه تمام تمرکز خود را معطوف به ساخت فضایی کرده بودند که کودکان را به سوی تجربه ی آزادی، توانایی ممکن ساختن ناممکن‌ها و همچنین عشق ورزیدن به گذشته، حال و آینده ی جامعه خود سوق دهد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، مهدکودک YueCheng در سال ۲۰۱۷ میلادی، توسط معماران چینی MAD طراحی شده است. آن ها ماموریت یافتند که در همسایگی یکی از مراکز مراقبت از سالمندان شهر پکن (Beijing) کشور چین (China) مهدکودکی را طراحی نمایند که این کار به هدف نزدیک کردن فضاهای آموزش کودکان و فضای مراقبت از سالخوردگان است.

محوطه‌ ی پروژه مهدکودک YueCheng، مساحتی در حدود ۹۲۵۷ مترمربع دارد و شامل دو بخش اصلی می باشد! یکی محوطه‌ ای محصور، مربوط به قرن ۱۸ میلادی با نام Siheyuan Courtyard و دیگری یک ساختمان چهار طبقه مدرن که در سال ۱۹۹۰ میلادی ساخته شده است.

مهدکودک YueCheng، محیطی سرشار از آزادی و توانایی

در حال حاضر بیش از ۳۹۰ کودک بین ۱٫۵ تا ۶ سال در حیاط مهدکودک YueCheng آموزش می بینند. اما ایده ی اصلی طراحی چنین فضای آموزشی موفقی به مهیا کردن ابزار و سخت افزارهای پیچیده هیچ ارتباطی نداشت! معماران MAD تمام تمرکز خود را معطوف به ساخت فضایی کرده بودند که کودکان را به سوی تجربه ی آزادی، توانایی ممکن ساختن ناممکن ها و همچنین عشق ورزیدن به گذشته، حال و آینده ی جامعه خود سوق دهد.

مهدکودک YueCheng
مهدکودک YueCheng

طراحی سقف مهدکودک YueCheng

یکی از برجسته ترین عناصر مهدکودک YueCheng سقف آن است. کاربرد اصلی سقف این پروژه با فرم متغیر و حالت شناوری که دارد، ایجاد وحدت میان فضاهای داخلی و در عین حال مستقل از یکدیگر می باشد! توپوگرافی مواج سقف، منظره ‌ای بی بدیل ساخته است که کودکان را برای بازی، دویدن، تفکر، پیگیری مسیرها و همچنین تعامل با همدیگر تحریک می کند.

بخوانید:  سالن تئاتر شهر لینشیا؛ طرحی الهام گرفته از مسجد جامع عمان

از سقف مهدکودک YueCheng که بگذریم و به روی زمین قدم بگذاریم با فضاهای اداری و آموزشی مهدکودک مواجه خواهیم شد. گروه معماران، محوطه باز مجموعه را کاملا در ارتباط با ساختمان های Siheyuan سامان داده اند. به این ترتیب، محیط های آموزشی از نور، تهویه طبیعی و همچنین فرصت بهره گیری از فضاهای باز بی بهره نمانده اند.

هسته اصلی معماری ساختمان YueCheng بر احترام به طبیعت استوار می باشد؛ طبیعتی که زندگی نوع بشر و کیفیت تعامل انسان ها با هم، در آن منعکس می شود. به همین دلیل است که درختان قدیمی این مجموعه تاریخی نه تنها حذف نشده اند، که حتی پیرامونشان ساختمانی برای میزبانی فعالیت های فرهنگی، هنری و خلاقانه کودکان سامان یافته است.

وجود درختان کهنسال و استفاده از مصالحی چون کاشی با طرح های قدیمی و تاریخی، به کودکان فرصت بی نظیری برای درک تاریخ شهر خود ارائه می کند؛ و این گونه است که مسئولیت ها و ارزش های فرهنگی و هویتی جامعه به نسل جدید منتقل خواهند شد.

مهدکودک YueCheng
مهدکودک YueCheng