“مهندسی ارزش” در پروژه‌های عمرانی مشهد مغفول واقع شد
“مهندسی ارزش” در پروژه‌های عمرانی مشهد مغفول واقع شد
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهدمقدس گفت: متاسفانه شاهد آن بودیم که نقشه‌های اجرایی پروژه‌ها در دوره قبل به دلیل اصرار بر کاهش زمان اجرا، در حین ساخت تغییر پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت وساز هشتم،مهندسی ارزش؛ مجید دبیریان  پیرامون تکلیف شهرداری مشهد مقدس نسبت به استفاده از مطالعات ارزش پروژه‌های عمرانی و خدماتی با هزینه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال، اظهار داشت: بنا به مصوبه شورای ششم در اصلاح و متمم بودجه ۱۴۰۰، شهرداری مشهد مکلف شد نسبت به مدیریت هزینه با استفاده از مطالعات ارزش پروژه‌های عمرانی و خدمات اساسی با هزینه اجرای بیش از ۲۰ میلیارد تومان اقدام کند و گزارش پیشرفت و نتایج آن را در بازه زمانی سه ماه، به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

وی در ادامه پیرامون چرایی تصویب این تبصره و تکلیفی که به شهرداری محول شده است، گفت: موضوع مطالعات ارزش، اقدامی نظام‌مند و کارکردگراست که دارای کاربرد حرفه‌ای برای ارزیابی و بهبود ارزش طرح‌ها اعم از عمرانی، خدماتی و غیره می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: مطالعه ارزش تکنیک مدیریتی است که به دنبال برقراری توازن عملی میان هزینه، عملکرد محصول، خدمت و پروژه با اجزای مرتبط آن است.

دبیریان با اشاره به اینکه مهندسی ارزش در قوانین برنامه‌های سوم تا ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران مورد تاکید قرار گرفته گفت: در این قوانین، دولت مکلف به پیاده‌سازی مهندسی ارزش در پروژه‌های متوسط و بزرگ شده است؛ مطالعات ارزش در شهرداری مشهد مقدس به دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر بازمی‌گردد که معاونت برنامه‌ریزی مکلف شد نظام‌ نامه‌ای برای این موضوع تدوین کند.

وی ادامه داد: این نظام‌نامه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به تصویب رسید اما متاسفانه در سال‌های گذشته به ویژه در دوره پنجم مدیریت شهری، مطالعات مهندسی ارزش مورد غفلت جدی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تاکید کرد: متاسفانه شاهد آن بودیم که نقشه‌های اجرایی پروژه‌ها به دلیل اصرار بر کاهش زمان اجرا، در حین ساخت تغییر پیدا کرده است.

بخوانید:  تعطیلی 120 کوره آجرپزی در مشهد

دبیریان مصداق عینی این مسئله را تقاطع غیر همسطح آزادگان، دور برگردان ابوطالب و تقاطع غیرهمسطح مصلی دانست و تصریح کرد: متاسفانه در تقاطع غیر همسطح آزادگان شاهد آن بودیم که سازه پل به صورت بتنی درجا، با اخذ موافقت دستگاه نظارت به تصویب رسیده بود اما پس از انتخاب پیمانکار، به جهت اصرار بر تسریع در عملیات اجرایی و افتتاح پروژه، با پیشنهاد پیمانکار و توافق دستگاه نظارت، سیستم سازه پل به سگمنتال تغییر پیدا می‌کند.

وی اذعان کرد: همچنین در دور برگردان غربی ابوطالب، نقشه‌های اجرایی به صورت تیر بتنی درجا به تصویب رسیده بود اما متاسفانه پس از ابلاغ به دستگاه نظارت، به “تیر بتنی قوسی” پیش ساخته تغییر پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تشریح کرد: تغییراتی که در نقشه‌ها در حین ساخت با هدف افزایش سرعت ایجاد می‌شود، منجر به افزایش هزینه‌های اجرا می‌گردد که در پروژه‌های مختلف مشهد شاهد آن هستیم.

دبیریان افزود: با توجه به اهمیت این مسئله و تاکید اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در تبصره ۹ اصلاح بودجه ۱۴۰۰، شهرداری مکلف شد که در پروژه‌هایی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان، مطالعات مهندسی ارزش را انجام دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: پیگیر آن هستیم که نماینده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در کمیته نظارتی مشخص شود تا بتوانیم در راستای مطالعات ارزش در پروژه‌هایی که در شهرداری تعریف می‌شود، از هدر رفت بیت المال جلوگیری کنیم.

  • منبع خبر : تسنیم