موزه واتیکان رم؛ مجموعه‌ای از چند موزه در دل هم
موزه واتیکان رم؛ مجموعه‌ای از چند موزه در دل هم
موزه واتیکان، یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنری جهان را به خود اختصاص داده است. این موزه 7 کیلومتر امتداد دارد که در طول آن سالن‌ها و راهروهایی را می‌بینیم که در آنجا مصنوعات مختلفی به نمایش گذاشته شده است. از مومیایی‌های مصری گرفته تا مجسمه‌های برنزی و نقاشی‌های اساتید معروف قدیم و همچنین نقاشی‌های مدرن. گالری‌های متعددی از شاهکارهای هنر کلاسیک و رنسانس در اینجا گرد هم آمده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، موزه واتیکان یکی از دیدنی‌های اصلی شهر واتیکان است. این موزه که آثار هنری و تاریخی بی‌نظیری را که مرتبط با مسیحیت و مذهب کاتولیک است در خود جای داده، سالیانه پذیرای حدود ۴ میلیون بازدید کننده است.

موزه واتیکان در سال ۱۵۰۶ میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم بنیان نهاده شد. این موزه از بخش‌های متنوعی تشکیل شده و آثاری از تمدن‌های مختلف در بر دارد. برخی دیگر از مجموعه‌های این موزه در سال ۱۸۵۴ به دستور پیوس نهم ساخته شد. این گسترش‌ها ادامه یافت تا جایی که امروزه به یکی از بزرگ‌ترین و پر بازدیدترین موزه های جهان تبدیل شده است.

محلی برگرفته از معروف‌ترین آثار هنرمندان جهان

موزه های واتیکان با ۵۴ گالری، حاوی برخی از بزرگ ترین و معروف ترین مجسمه ها و نقاشی های جهان است. برخی از مصنوعات این مجموعه به شرح زیر است:

  • آثار نقاشی از هنرمندان ایتالیایی و سایر هنرمندان جهان.
  • مجموعه‌ای از پرتره‌ های پاپی و اشیاء سپاه نظامی پاپ.
  • اشیایی که از آن ها برای مراسم و تشریفات خاص استفاده می شد.
  • سه کره زمین که مربوط به سال های ۱۵۶۰ تا ۱۸۰۰ هستند. در این کره ها مانند سایر نقشه های قرن های ۱۶ و ۱۷، قاره های آمریکا و اقیانوسیه وجود ندارد. در هر سه این کره ها نقشه ایران با نام پارس وجود دارد.
  • یک نقشه چرمی که اثر لئوناردو داوینچی است. روی این نقشه چرمی نیز نام ایران با عنوان امپراطوری پارس به چشم می خورد.
موزه واتیکان
موزه واتیکان

مجموعه‌های موزه واتیکان

همان‌طور که گفته شد، موزه واتیکان مجموعه‌ای از انواع موزه‌ها است که گستردگی جالب توجهی دارند؛ از جمله این موزه‌ها می‌توان به موزه چیارومونتی، موزه مصر یا موزه گریگوریان اگزیو، موزه پیو، موزه دله کارته، اتاق رافائل یا موزه استانز دی رافائل، موزه استانزا دلا و کلیسای سیستین اشاره نمود.

موزه مصر

در سال ۱۸۳۹ میلادی و به وسیله گرگوری ساخته شده است. بازدیدکنندگان در این بخش می‌توانند از انواع آثار مصر باستان مانند مومیایی و آثار رامسس دوم بازدید کنند. این بخش هم‌چنین شامل آخرین کارهای رافائل از پاپ‌ها، لا تراسفیگورازیون و همچنین نقاشی‌های گوته، بلینی، کاراواجو، فرا آنجلو، فیلیپو لیپی، گودو رنی، ون دیک، پیترو دا کورتونا، سان گرولاما و لئوناردو داوینچی است.

موزه پیو کلمنتینو

موزه پیو نیز یکی از معروف‌ترین موزه‌های «واتیکان» است که برخی از بهترین مجسمه‌های کلاسیک موزه واتیکان از آثار ارزشمند «آپولو بلو» در آن به نمایش گذاشته شده است و قدمت این آثار به قرن یکم میلادی باز می‌گردد.

موزه چیارومونتی و نوو

این بخش از موزه توسط «پاپ پیوس دوم» راه‌اندازی شده است که بر دیوراه‌های آن هزاران مجسمه به صورت کامل یا نیم تنه از خدایان جاوید تا فرشته‌های بال‌دار و اشراف‌زادگان رومی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

موزه رافائل

موزه رافائل از دیگر بخش‌های موزه واتیکان است که محل زندگی ژولیوس دوم بوده است و در حال حاضر آثار هنری بی‌نظیری مانند تابلو «شکست کنستانتین» در این بخش مستقر شده است.

گالری دله کارته

سه گالری آخر که دو گالری آن شامل «گالری دی کاندلابری» و «گالری دگلی آراز» است، با یک راهرو با طول ۱۲۰ متر و ۴۰ نقشه توپوگرافی مربوط به قرن ۱۶ ایتالیا به پایان می‌رسد.