نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع) باید تقویت شود
نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع) باید تقویت شود
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: انتظار شورای شهر از معاونت شهرسازی توجه به نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع) است و در راستای تقویت این نقش باید تلاش شود.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع)؛حمید ضمیری در مراسم تکریم و معارفه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ضمن تسلیت شهادت دکتر بهشتی و گرامیداشت روز قوه قضاییه، اظهار کرد: از زحمات ۸ ساله آقای “حسین‌نژاد” در شهرداری مشهد مقدس کمال تقدیر و تشکر را داریم؛ شخصیت باتجربه و تحصیل‌کرده‌ای امروز عهده‌دار این مسئولیت شده که شایستگی خود را در عرصه‌های مختلف، از جمله ساماندهی اراضی پادگان ارتش نشان داده است.

وی افزود: توقع و انتظار شورای شهر از معاونت شهرسازی، توجه به نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع) است؛ زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی انتظار دارند که در راستای تقویت این نقش تلاش‌های اساسی صورت گیرد.

ضمیری با بیان اینکه احیاء محورهای زیارت یکی از دغدغه‌های مدیران شهری است، گفت: درحال حاضر فضاهای شهری زیارت‌محور در شهر کمرنگ شده که باید در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد از اهمیت ایجاد پیوند اجتماعی و فرهنگی بین هسته و سکونتگاه‌های شکل گرفته با حرم مطهر رضوی سخن گفت و تصریح کرد: این گسستگی باید از بین رفته و شاهد هم‌پیوندی باشیم.

وی با اشاره به پروژه ساماندهی اراضی ارتش، گفت: ساماندهی پادگان، محصول کار تیمی درون و برون سازمانی بود و انتظار است این مسیر تعاملی ادامه داشته باشد و کلان پروژه‌های دیگر به ثمر نشسته و اجرایی شوند؛ آنچه در پادگان ارتش شاهد بودیم، به حدی بزرگ بود که در بیانیه اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی کشور به عنوان «کار الگویی» از آن یاد شد و شهرداری‌های سایر شهرها تشویق به الگوبرداری شدند.

ضمیری در تشریح اولویت‌های مورد تاکید در حوزه شهرسازی، گفت: در قوانین مختلف به هوشمندسازی و ارائه خدمت در بستر الکترونیک پرداخته شده که در این زمینه نشستی با ادارات کل شهرسازی، نظارت و مطالعات برگزار و مقرر شد تا پایان مرداد ماه هوشمندسازی معاونت شهرسازی به ۱۰۰ درصد برسد.

وی اضافه کرد: شاخص‌محوری به جای سلیقه‌محوری، حذف کمیته‌های مربوطه و پاسخگویی بر مبنای شاخص در بستر هوشمند، از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر است و تا زمانی که پشت درهای بسته افراد محدودی برای سرنوشت افراد دیگر تصمیم بگیرند، امکان خطا و اعمال نفوذ وجود دارد.

بخوانید:  افتتاح ۳ مرکز رویش در مشهد تا پایان سال

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شناسایی و حدف گلوگاه‌های فساد که راهکار آن هوشمندسازی است، تعیین تکلیف طرح‌های تفصیلی مبتنی بر مشارکت حداکثری کلیه ذی‌نفعان و تاثیرگذاران نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ضمیری با اشاره به بلندمرتبه‌سازی در شهر، اظهارکرد: در زمینه بلندمرتبه‌سازی نیز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و امید است سند بلندمرتبه‌سازی با سرعت به تصویب رسیده و این ظرفیت بزرگ در اختیار شهر مشهد قرار گیرد.

وی در ادامه از بازآفرینی شهری به عنوان یکی از دغدغه‌های کلانشهرها یاد کرد و گفت: ‌درحال حاضر حدود ۶ هزار هکتار بافت فرسوده و غیررسمی در شهر وجود دارد که باید برای آن فکری شود؛ در اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، تهیه بسته‌های شهرسازی خاص بافت فرسوده بود تا براساس شرایط این بافت‌ها، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

ضمیری افزود: این اقدام به صورت پایلوت در حال حاضر در تهران آغاز شده که باید ابعاد مختلف آن بررسی و سپس در مشهد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: تولید مسکن در جهت جابه‌جایی جمعیت و ایجاد فضای شهری در بافت‌های شکل گرفته و ایجاد سرانه‌های خدماتی، توسعه شهر به شرق مبتنی بر محوریت حرم مطهر رضوی و استفاده از ظرفیت اراضی موجود با رویکرد جابه‌جایی جمعیت و ممانعت از توسعه جمعیت، ایمن‌سازی ساختمان‌ها، استفاده از ظرفیت نظام مهندسی، آتش‌نشانی و کمیسیون‌‎های ماده ۱۰۰، فرونشست و اقدامات پیشگیرانه، تهیه نقشه ریسک قنوات مشهد، ساماندهی سیما و منظر شهری، استفاده از شیوه حق انتقال توسعه برای حفاظت از باغات سطح شهر و احیا اماکن تاریخی و کاهش نابرابری از دیگر موضوعات مورد توجه است که معاونت شهرسازی شهرداری مشهد مقدس باید نسبت به آنها اهتمام ویژه داشته باشد.