نمای کامپوزیت چیست و چه مزایایی دارد؟
نمای کامپوزیت چیست و چه مزایایی دارد؟
امروزه، سازندگان ساختمان، دیگر مانند گذشته برای نماسازی ساختمان‌ها، محدود به استفاده از مصالحی مانند آجر، سنگ یا سیمان نیستند و مواد زیادی برای نماسازی ساختمان وجود دارد. یکی از نماهای پر کاربرد در نمای ساختمان‌های مدرن و امروزی، نمای آلومینیومی است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، نمای کامپوزیت چیست؟ در واقع نمایی از جنس ورق آلومینیوم است که به صورت پنل‌های مشخص با ابعادی که توسط طراح تعیین می‌شود، بر روی دیوار بیرونی ساختمان نصب می‌شود. نام این نماها از نظر تخصصی، اصطلاحا نمای کامپوزیتی است.

نمای کامپوزیتی برای اولین بار در کشور آلمان ابداع و تولید شد، اما به دلیل نداشتن کیفیت مناسب در آن زمان و وجود محدودیت در طراحی و اجرای آن، مورد استقبال قرار نگرفت. کم کم با پیشرفت تکنولوژی و ظهور مدرنیته در معماری، استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیومی مورد توجه طراحان و معماران ساختمانی قرار گرفت.

ورق کامپوزیت آلومینیوم از سه لایه تشکیل شده است. این لایه‌ها شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت ۳ تا ۵/۰ میلی متر و یک لایه از مواد پلی اتیلنی به ضخامت ۳ الی ۵ میلی متر هستند. لایه خارجی این نما دارای یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه PVDF به منظور تثبیت رنگ است. بر روی سطح ورق کامپوزیت آلومینیوم نیز لایه فیلم برای محافظت قرار گرفته است.

ورق کامپوزیت آلومینیوم با توجه به ضخامت، نوع آلیاژ آلومینیومی لایه‌ها، نوع رنگ به کار رفته در پوسته بیرونی و نوع مواد به کار رفته در لایه میانی، تنوع وسیعی را به این ورق‌ها می‌دهد. البته جالب است بدانید، که هر کدام از انواع ورقه‌های کامپوزیتی، کیفیت و کاربرد مشخصی را دارا هستند.

مزایای نمای کامپوزیت چیست؟


ورقه‌های آلومینیوم کامپوزیت، مزیت‌های بسیار زیادی دارند و به دلیل دارا بودن همین فواید و مزیت‌ها در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمای کار شده با ورق آلومینیوم کامپوزیت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و در نماسازی مدرن، همواره مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است.

کامپوزیت آلومینیومی در مقابل تغییرات دما مقاوم است. این نوع کامپوزیت با توجه به خصوصیات منحصر به فردی که دارد، می‌تواند در مقابل تغییرات دما از منفی ۵۰ درجه سانتی گراد تا ۸۰ درجه سانتی گراد بدون هیچ گونه تغییری در کیفیت، مقاومت داشته باشد.

این نوع کامپوزیت مخصوص نما، همچنین عایق رطوبتی نیز هست. در واقع با ایجاد فضایی مابین ورق‌ها مرکب آلومینیومی و دیواره ساختمان، نوعی عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی ایجاد می‌شود.

از نگاهی دیگر می‌توان گفت، که با ایجاد امکان برقراری جریان هوا در پشت پانل‌های مرکب، حرارت موجود در محیط به داخل ساختمان نفوذ نمی‌کند. بنابراین کامپوزیت‌ها به عنوان نوعی عایق حرارتی نیز مورد توجه واقع می‌شوند.

ویژگی‌های نمای کامپوزیت چیست؟

استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیومی فواید دیگری نیز دارد. نصب این نوع نما بسیار آسان و سریع است. این نما همچنین دارای تنوع رنگ بسیار زیادی است و امکان انواع خم کاری، سوراخ کاری و برش بر روی کامپوزیت‌های آلومینیومی وجود دارد.

حمل و نقل کامپوزیت‌های آلومینیومی به دلیل وزن سبکی که دارند، بسیار آسان است. همچنین ایجاد نماهای متنوع به دلیل داشتن قابلیت تغییر زیاد با استفاده از کامپوزیت آلومینیوم ممکن است. این نماها نسبت به سایر مصالح ساختمانی وزن بسیار کمی دارند و قابل شستشو هستند، همچنین ابعاد متنوعی دارند و در برابر زلزله و آتش سوزی مقاوم هستند.

ویژگی‌های دیگر نمای کامپوزیت آلومینیومی چیست؟ داشتن امکان آب بندی آن‌ها است. آب بندی نما به گونه‌ای ایجاد می‌شود، که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج شوند. همچنین این ورقه‌ها در مقابل خوردگی ناشی از آب و هوا و باران‌های اسیدی کاملا مقاوم هستند و عوامل جوی هیچ گونه تاثیری بر زیبایی و کیفیت نما نخواهد گذاشت.

معایب استفاده از نمای کامپوزیت چیست؟

استفاده از نمای کامپوزیت، معمولا از نظر اقتصادی، نمایی به صرفه شناخته نمی‌شود، زیرا در زمان اجرای آن بر روی نما، نیاز به ایجاد زیرساخت خاصی وجود دارد. هنگام نصب نمای کامپوزیت آلومینیومی، علاوه بر اجرای شاسی در زیر کار،باید ورق آلومینیوم و لایه میانی از جنس مواد پلی اتیلین نصب شود. به همین دلیل و با توجه به همین توضیحات، قیمت تمام شده آن بالا می‌رود و برای ساختمان‌های اقتصادی به صرفه نیست.

با توجه به ضخامت بسیار کم ورقه‌های آلومینیومی، نمای کامپوزیت در برابر شرایط جوی بسیار نامطلوبی مانند باد و طوفان، شکل اولیه خود را از دست می‌دهد و پس ازگذشت زمان کوتاهی تغییر شکل پیدا می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود، که این نما ازدوام واستقامت خوبی برای استفاده در ساختمان‌های بسیار بلند، برخوردار نیست.

همچنین جرم پذیری نمای کامپوزیت نسبتا بالا است. دلیل این اتفاق، آن است، که این نما از فلز آلومینیوم با رنگ کوره‌ای ساخته شده و همین امر به دلیل جذب ذرات معلق موجود در هوا، یکی از ایرادات وارده تعریف شده است.

نا گفته نماند که در خارج از ایران، این نما با رنگ استاتیک تولید می‌شود و به همین دلیل خاصیتی پیدا می‌کند، که دیگر ذرات معلق در هوا را جذب نمی‌کند. البته این شیوه رنگ آمیزی هزینه زیادی در ایران دارد و به دلیل مقرون به صرفه نبود، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

نمای کامپوزیت به چند دسته تقسیم می‌شود؟

ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی، بر خلاف مصالح ساختمانی موجود، از نظر بهینه کردن زمان و همچنین طرح اقتصادی پروژه‌ها، با توجه به سطح کیفی و کمی پروژه و همچنین سطح حساسیت آن‌ها در کنار نوع کاربری و محل نصب‌شان، دارای گستره وسیعی از انتخاب‌ها برای مصرف کننده هستند.

ورقه‌های کامپوزیتی از نظر کاربردی، انواع مختلفی دارند. آلیاژ آلومینیومی این ورق‌ها متفاوت هستند. همچنین لایه میانی آن‌ها که از جنس پلی اتیلن است، با یکدیگر تفاوت دارند. ضخامت لایه آلومینیومی در ورق‌های کامپوزیتی نیز مورد دیگری است، که ممکن است، متفاوت باشد. پوشش سطح ورقه کامپوزیتی، طرح‌ها، رنگ‌ها و انواع آلومینیومی کامپوزیت بر حسب پوشش سطح ورقه‌ها نیز انواع مختلفی دارند و با یکدیگر تفاوت هستند.

ورقه‌های کامپوزیت آلومینیوم، از نظر تکنولوژی اجرای رنگ بر روی لایه آلومینیومی نیز تقسیم بندی می‌شوند. برخی از انواع آن‌ها بدون هر گونه لایه محافظ بر روی آلومینیوم‌شان برای نما نصب و اجرا می‌شوند.

این نوع ورقه‌ها در مقابل شرایط جوی، اسیدی یا قلیایی بسیار آسیب‌پذیر خواهند شد و هیچ گونه تضمینی برای حفظ کیفیت آن‌ها در نمای خارجی ساختمان وجود ندارد. به طور کلی استفاده از این گونه کامپوزیت‌ها برای نمای بیرونی ساختمان ممنوع است، اما می‌توان برای دکوراسیون داخلی از آن‌ها استفاده کرد. این دسته کامپوزیت‌های آلومینیومی، اتفاقا برای نمای داخلی مناسب و به صرفه هستند.

بخوانید:  نمای استریچ متال چیست و کجا به کار برده می‌شود؟

نمای کامپوزیت آلومینیوم از نظر اجرای رنگ

دومین دسته از ورقه‌های کامپوزیت آلومینیومی از نظر اجرای رنگ، انواعی هستند که دارای پوشش محافظ PVDF هستند. این پوشش با نام پلی وینیل دین فلوراید، نوعی رزین خاص به شمار می‌رود، که تولید کننده آن شرکت PPG بوده است.

این رزین به دلیل وجود لایه پلیمری و همچنین عنصر فلوئور باعث محافظت رنگ سطح ورق و دوام و پایداری آن در مقابل شرایط نامساعد جوی، اشعه ماورای بنفش و شرایط اسیدی و قلیایی به طور کاملاً قابل اعتماد می‌شود و ماندگاری کیفیت ورقه‌ها را حداقل تا ۲۰ سال تضمین می‌کند.

رنگی که با این رزین روی سطح ورق اجرا می‌شود، به طور مستقیم بر روی آلومینیوم اجرا نمی‌شود. قبل از زدن رنگ روی آلومینیوم، یک لایه رنگ آستر از نوع پلی اورتان بر روی ورقه اجرا و سپس لایه رنگ اضافه می‌شود. بنابراین ورقه‌های PVDF دارای دو لایه رنگ هستند.

دسته دیگری از ورقه‌های آلومینیومی کامپوزیتی دارای پوشش Nano-PDF هستند. این گروه از کامپوزیت‌ها درست همانند رزین PVDF اجرا می‌شوند، با این تفاوت که یک لایه سوم هم روی رزین PVDF اجرا می‌شود. این لایه از لحاظ ساختار مولکولی با رزین‌های عادی متفاوت است.

در واقع در این دسته، فاصله مولکولی با استفاده از تکنولوژی نانو به کمتر از ۹ تا ۱۰ می‌رسد و این خاصیت باعث عدم جذب آلودگی‌های محیطی از قبیل گرد و غبار و ذرات روغنی معلق در فضا می‌شود.

نمای کامپوزیت‌ آلومینیومی از نظر تکنولوژی

کامپوزیت‌های آلومینیومی از نظر تکنولوژی لایه میانی نیز تقسیم بندی می‌شوند. لایه میانی این کامپوزیت‌ها می‌تواند از پلی اتیلن بازیافتی، نو، ضد حریق B1 یا ضد حریق A2 باشد. لایه میانی ضد حریق A2 معمولا از هیدروکسید آلومینیوم یا دیگر مواد معدنی ساخته می‌شود.

لایه میانی این ورق ها در حالت کلی غیر قابل اشتعال است، اما برحسب حساسیت پروژه‌ها و وجود مواد اشتعال زا در نزدیکی این ورقه‌‌های آلومینیومی، از لایه میانی A2 یا B1 برای اجرای آن‌ها استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، که استاندارد A1 در مواد ضدحریق، به مواد هموژن یا غیر کامپوزیت مربوط می‌شود.

کاربردهای نمای کامپوزیت چیست؟

از کاربردهای نمای آلومینیومی کامپوزیت، می‌توان به پوشش نمای ساختمان‌های اداری، صنعتی، آموزشی، بهداشتی، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، ایستگاه‌های مترو با آن‌ها اشاره کرد. همچنین پوشش گنبدها و ابنیه‌های خاصی که باید از رنگ‌های خاصی در نمای آن‌ها بهره گرفت نیز می‌توان نمای آلومینیومی به کار برد.

علاوه بر این‌ها، از آلومینیوم کامپوزیت عمدتا برای ایجاد روکش‌های فلزی یا پارتیشن‌های خارجی و داخلی، سقف‌های کاذب، نشانه‌ها، پوشش‌های ماشین، ساخت و ساز مخزن و سایر عواملی از این قبیل استفاده می‌شود.

به موازات فناوری‌های جدید و به دلیل تنوع علایق معماران و درخواست مشتریان، مصالح ساخت وساز به طور مداوم در حال تغییر، پیشرفت و توسعه هستند. اما یکی از مصالح پرکاربرد برای نمای ساختمان‌ها، قطعا آلومینیوم کامپوزیت است. همان‌طور که اشاره شد، این ماده دارای کاربردهای فراوانی است.

روش نصب نمای کامپوزیت چگونه است؟

یکی از روش‌هایی که در نصب آلومینیوم کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش L و روش H است. این روش‌‌ها به عنوان روش‌هایی رسمی برای نصب نمای آلومینیوم کامپوزیت شناخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. همچنین بسیاری از نصاب‌های نمای ساختمان، از این روش برای نصب نمای آلومینیوم کامپوزیت بهره می‌برند.

نمای آلومینیوم کامپوزیت به دلیل سبکی‌اش، باید به دقت و با روش مناسب خود نصب شود تا دوام و استحکام بیشتری داشته باشد. همانطور که گفتیم، برای نصب این نما از روش L و روش H بهره گرفته می‌شود.

روش L و H در نصب نمای آلومینیوم کامپوزیت، مانند روش فیکس یا ثابت است، با این تفاوت که ورق‌ها کاست نمی‌شود و بلافاصله پس از برش در پروفیل‌های مخصوص H شکل و L شکل قرار می‌گیرد.

این روش مزایای بسیار زیادی دارد. از مزایای این روش می‌توان به سرعت اجرای بالای نما، تمیزی پایانی در نصب نما و هزینه کمتر اشاره کرد. البته این مزایا در برخی از روش‌های دیگر نیز وجود دارد.

البته در این روش معایبی نیز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین معایب این روش، آن است که در صورت عدم آب بندی صد درصدی، امکان نفوذ آب به نما وجود خواهد داشت. همچنین در صورت استفاده از این روش برای نصب پنل آلومینیوم کامپوزیت، امکان تعویض پنل‌ها وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از معایبی که در این روش نصب وجود دارد، آن است که اگر پنل‌های آلومینیومی با ابعاد بزرگ با روش L و H نصب و اجرا شوند، ورقه‌ها تغییر شکل پیدا می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد سر و صدا در هنگام باد و بارندگی خواهد شد.