نکات مهم آموزش فتوشاپ در معماری
نکات مهم آموزش فتوشاپ در معماری
استفاده از فوتوشاپ در ارائه‌های پروژه‌های معماری امروزه به یک امری واجب و یک سنت تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، آموزش فتوشاپ در معماری: نرم‌افزار فوتوشاپ بهترین ابزار برای ایجاد و ویرایش تصاویر به صورت حرفه‌ای است. اما برای یک معمار که تازه کار با این نرم‌افزار را شروع کرده است، کارکردن با آن دشوار است. آنچه این کار را حتی بیشتر دلهره‌آور می‌کند ساعت‌ها آموزش گوناگون فتوشاپ با محتوا و کیفیت‌های مختلف در اینترنت است.

برخی از آنها ممکن است حاوی اطلاعات مفید و یا بلعکس آن باشند. از آنجا که امروزه همه از Adobe Photoshop استفاده می‌کنند، از طراحان گرافیک و عکاسان گرفته تا معماران، یافتن آموزش‌های فتوشاپ کامل و بروز دشوار است.

در این مقاله به ۱۰ نکته کاربردی آموزش فتوشاپ در معماری می‌پردازیم:

استفاده از لایه ماسک

لایه‌های ماسک در فوتوشاپ یکی از سه دسته و سطح A.B.C هستند. برای همه کاربران فتوشاپ لازم است ویرایش‌های خود را طوری انجام دهند بدون اینکه به لایه اصلی طرح خود آسیب بزنند. استفاده از لایه‌های ماسک به شما این امکان را می‌دهد تا کار شما سرعت و اطمینان بیشتری داشته باشد. لایه‌های ماسک به شما امکان می‌دهند رنگ یک شی را در یک لایه تغییر دهید یا قسمت هایی از یک لایه را قابل مشاهده یا نامرئی کنید و تک تک این لایه‌ها را به طور جداگانه ویرایش کنید.

آموزش فتوشاپ در معماری: ذخیره فایل ویرایش شده

مانند کار با هر نرم‌افزار ویرایش و تولید فایل برای جلوگیری از آسیب به فایل و یا ذخیره تغییرات روی کار اصلی حتما تغییرات را به صورت موقت و به صورت جدا ذخیره کنید. در عصری که همه چیز دیجیتالی است، احتمال آسیب دیدن به فایل‌ها در حین ویرایش زیاد است مگر اینکه نسخه پشتیبان تهیه کنید.

حتما یه نسخه از فایل اصلی داشته باشید و یا ذخیره تغییرات با نام دیگر و نباید روی فایل اصلی ذخیره شود.

ویرایش(حجم، سایز و فرمت) چندین فایل را به صورت دسته‌ای کاهش دهید

گاهی اوقات نیاز هست در پروژه‌ای کارها را به صورت انبوه انجام دهید، و این ممکن هست برای شما ناخوشایند و خسته‌کننده باشد، به خصوص اگر مجبور باشید تصاویر را دوباره تغییر شکل دهید و مجدد ویرایش کنید یا اندازه آنها را تغییر دهید.

خوشبختانه از پردازشگر عکس Photoshop می‌توان برای سرعت بخشیدن به روند کار استفاده کرد: (دسترسی از طریق File> Scripts> Image Processor). تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که منبع را مشخص کنید شما با استفاده از Image Processor تصاویر خود را پردازش میکنید و این کار باعث میشود ۱: حجم فایل شما کمتر شود. ۲: فرمت و اندازه تصاویر را مشخص کنید. و بسیاری کارهای دیگر در پردازش تصاویر

انجام یکسری اقدامات

شما از طریق (دسترسی منوی Window> Actions) به یکسری ابزار دسترسی دارید که به شما این امکان را می‌دهد با فعال کردن هر کدام از ابزارهای این بخش در تمام فایل ها اعمال شود. این به این دلیل است که کاری که می‌تواند انجام دهد این است که به شما امکان می‌دهد تنظیمات خاص خود را روی چندین فایل انجام دهید.

شما با ضبط تمام تنظیماتی که روی یک تصویر انجام می‌دهید شروع می‌کنید این یکی از ابزار های قسمت action هست که شما میتوانید تنظیمات و تغییرات را ذخیره کنید سپس، ضبط را متوقف کرده و به فتوشاپ اجازه می‌دهید تا همان تغییرات را به صورت عمده روی تمام پرونده‌ها انجام دهد. این ویژگی باعث می‌شود پروسه ویرایش یک تصویر را ذخیره کرده و روی فایل های دیگر همان پروسه را اعمال میکند.

استفاده از کلیدهای میانبر فوتوشاپ

یکی از مهمترین آموزش های فتوشاپ در معماری تهیه لیست کلیدهای میانبر اصلی فوتوشاپ و همچنین استفاده از آنها برای سرعت دادن به کار شما است.

بخوانید:  برج لاله؛ آسمانخراش 305 متری در دل لندن

دسترسی به تمام ابزار‌های نوار ابزار فوتوشاپ کاری دشوار است، اما دانستن و استفاده از کلیدهای میانبر در وقت شما بسیار صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر این، با تمرین، به صورت پیش‌فرض شما از این کلیدها برای بالا بردن سرعت کار خود استفاده خواهید کرد.

برای شروع می‌توانید چند دستور اصلی و پرکاربرد را روی یک کاغذ به همراه کاربرد آن دستور و نوع کلید میانبر آن یادداشت کرده و در کنار مانیتور خود و جلوی دید قرار دهید.

لایه‌های پروژه خود را نامگذاری و ذخیره کنید

در نهایت، وقتی ساعت‌ها روی یک فایل کار می‌کنید، در انتهای کار متوجه خواهید شد که فایل شما دارای تعداد بسیار زیادی لایه است. تنها راه حل این است که لایه‌های خود را مرتب کنید و نامی مشخص برای آنها بگذارید. به این ترتیب شما مجبور نخواهید شد که هر بار که باید تنظیماتی را انجام دهید دائما دنبال لایه مورد نظر خود باشید.

کار دیگری که ارزش انجام آن را دارد این است که لایه‌های خود را جدا کنید. برای اینکه تمرکز خود را به یک لایه برسانید و لایه‌های دیگر را پنهان کنید، در حالی که کلید Alt را نگه دارید، روی علامت چشم (یا قابلیت مشاهده لایه) در کادر لایه کلیک کنید. پنهان کردن همه لایه‌ها به غیر از لایه‌ای که روی آن کار می‌کنید، قطعاً روند کاری شما را بهبود خواهد داد.

آموزش فتوشاپ در معماری: استفاده از Adjustment Layers

لایه‌های تنظیم به شما این امکان را می‌دهد که بدون تأثیر بر تصویر اصلی، یک لایه را ویرایش کنید. لایه‌های تنظیم می‌توانند کنتراست تصویر و چندین جنبه دیگر از تصویر را تغییر دهند. برای اطمینان از اینکه یک لایه تنظیم فقط روی یک لایه تأثیرگذار است و نه همه آنها، کافی است کلید alt را نگه داشته و روی لایه زیر کلیک کنید. به این ترتیب فقط این یک لایه زیر تنظیم می‌شود.

استفاده از حالت چرخش بوم (Rotate the Canvas)

گاهی اوقات هنگام کار روی یک تصویر، ممکن است لازم باشد که آن را از زاویه‌های مختلف مشاهده کنید. با نگه داشتن کلید R و چرخش با ماوس، می‌توانید بوم را به سرعت بچرخانید. نگه داشتن مجدد کلید R و کلیک روی نمای بازنشانی به شما امکان بازگشت به حالت اولیه را می‌دهد.

 همواره پوشه‌های خود را Group کنید

این یکی دیگر از کارهای مهم در فوتوشاپ سازمان دادن به پوشه‌ها و لایه‌ها است. برای جستجو راحت تر، گروه‌بندی لایه‌ها با هم می‌تواند بسیار مفید باشد. این یک روش آسان برای اطمینان از مرتب‌سازی و سازماندهی لایه‌های شماست. با این روش شما دقیقا می‌دانید کدام دسته لایه‌ها در کدام پوشه است.

تاریخچه ثبت فعالیت خود را روشن (History) و تعداد ثبت تاریخچه را افزایش دهید

با دسترسی به پانل سابقه در نوار ابزار خود، می‌توانید لیست تغییراتی را که در فایل خود ایجاد کرده‌اید مشاهده کنید. فتوشاپ همچنین با کلیک بر روی هر مورد از لیست، به شما این امکان را می‌دهد تا به حالت خاص و قبلی برگردید.

همچنین، اگر می‌خواهید ویرایش زیادی را در فایل خود انجام دهید، می‌توانید ثبت سابقه خود را تا ۱۰۰۰ مورد افزایش دهید. شما از طریق دستور Edit> Preferences> Performance می‌توانید این تعداد را افزایش دهید.

در صورتی که تعداد ثبت سابقه شما زیاد باشد بخشی از حافظه رم شما برای این کار اشغال می‌شود و در مواردی باعث کندی سیستم شما خواهد شد.