هر آنچه باید درباره مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM بدانید
هر آنچه باید درباره مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM بدانید
مدل سازی اطلاعات ساختمان یا BIM اصطلاح رایجی است که در زمینه آینده ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که مفهوم بیم برای اولین بار معرفی شد، در درجه اول معماران از این نرم افزار استفاده می کردند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان، می توان مدل های سه بعدی از طراحی ساختمان را در کنار یکدیگر قرار داد. پس از طراحی، این مدل ها در اختیار سهامداران قرار داده می شد، تا به آن ها نشان داده شود، بر روی چه پروژه ای سرمایه گذاری می کنند.

بیم ابزاری مهم در ساخت و ساز تلقی می شود. اما به واقع بیم یا مدل سازی اطلاعات ساختمان به چه معناست؟ مدل سازی اطلاعات ساختمان راهی برای نمایش پیش ساخته ساختمان ها، صنایع و جاده ها می باشد. به بیانی دیگر بیم را می توان فرآیندی از تولید و مدیریت بازنماهای دیجیتالی از خصوصیات فیزیکی و عملکردی ساختمان در نظر گرفت.

این بدان معناست که در این روش تنها مدل سه بعدی نشان داده نمی شود، بلکه به بررسی مصالحی که در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد نیز پرداخته می شود. با استفاده از روش بیم، کاربران می توانند با فرآیند چگونگی ساخت یک ساختمان در مقطع های زمانی متفاوت آشنا شوند. هم چنین استفاده از یک مدل رایانه ای بارها از طراحی بر روی کاغذ آسان تر می باشد.

هدف از انجام این کار افزایش انسجام در مرحله اولیه طراحی یک پروژه ساختمانی است که روند ساخت و ساز را ساده می کند. مدل سازی اطلاعات ساختمان در ساخت و ساز استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان به واسطه معماران و مهندسان در مراحل اولیه طراحی صورت می گیرد. حال سوال این جاست که استفاده از بیم در ساختمان سازی به چه شکل صورت می گیرد؟

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) چه کمکی به ساختمان‌سازی می‌کند؟

نمایی دیجیتال با کیفیت بالا از ساختمان ارائه می دهد. از این نمایه دیجیتالی می توان برای پیش بینی نمای کلی ساختمان، تخمین هزینه ها و برنامه ریزی ساخت و ساز استفاده کرد.

هم چنین در این روش قابلیت پیش بینی مشکلات موجود در پروژه قبل از ایجاد هرگونه مشکلی وجود دارد. این روش تکنیک و مجموعه ای از برنامه های نرم افزاری است که به دلیل مزیت های آن، در سال های اخیر بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. مزایای استفاده از روش بیم در ساخت و ساز پروژه های ساختمانی که از مدل سازی اطلاعات ساختمان در آن استفاده شده است، آینده ای بهتر از سایر ساختمان ها در انتظار آن ها می باشد. بیم ابزاری مهم در مدیریت پروژه ها شناخته می شود.

بخوانید:  صفر تا صد مراحل ساختمان‌سازی

استفاده از این روش می تواند هزینه ها را بهتر از روش های سنتی پیش بینی کند. چرا که در این روش می توان برآوردی از مصالح ساختمانی را تخمین زد. هم چنین استفاده از این روش می تواند مدت زمان ساخت پروژه را تخمین بزند. به همین خاطر استفاده از این روش ریسک انجام کار را در طول پروژه به میزان زیادی کاهش می دهد. با به کارگیری روش بیم، امکان استفاده از مدل های واقعی قطعات پیاده سازی شده برای بررسی چگونگی عملکرد آن ها را فراهم می کند که این امر می تواند میزان تاخیر در انجام پروژه را تا میزان زیادی کاهش دهد. چرا که در این روش، در صورت بروز هرگونه ناهماهنگی می توان قبل از شروع به اجرای عملیات پروژه نسبت به آن ها آگاهی پیدا کرد. تمامی موارد ذکر شده می تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها شود.

اهمیت استفاده از روش مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM

ممکن است استفاده از BIM، کمی غیر عادی به نظر آید. استفاده از این روش سبب می شود قبل از شروع پروژه، پیمانکار به طور واضح با هر آن چه که در طول پروژه باید انجام دهد، آشنایی داشته باشد.

بیم این فرصت را با پیمانکار و اعضای تیم ساختمانی به اشتراک می گذارد که هرگونه اشکال و ناهماهنگی ممکن را شناسایی کرده و در اختیار تیم مدیریت قرار دهد. مدل سازی اطلاعات ساختمانی، یک مرز جدید مدل سازی اطلاعات ساختمانی، به تمامی صنایع امکان شرکت در فرآیند مدیریت ساختمان را می دهد. روش بیم، این امکان را برای صاحبان ساختمان فراهم می کند که قبل از افزایش قیمت ها، با چگونگی عملکرد داده ها و برنامه ریزی نگهداری و کارهای تعمیراتی آشنایی پیدا کنند. استفاده از این روش، برنامه زمانی مناسب و برآورد هزینه های بهتری را فراهم می کنند.

بیم این امکان را برای پیمانکاران فرعی فراهم می کند که ورودی های لازم را در مرحله طراحی و برنامه ریزی برای کمک به کاهش ریسک های احتمالی شناسایی کنند. مدل سازی اطلاعات ساختمانی BIM می تواند به پیش برد عملیات ساخت و ساز، کاهش هرگونه خطا و افزایش سود کمک کند. این امر می تواند باعث ایجاد تحول در مدیریت پروژه و ساختمان شود. این مدل های چهاربعدی، آینده عملیات ساختمانی و ساخت و ساز می باشند.