هزینه ساخت هر کیلومتر قطار شهری؛ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است
هزینه ساخت هر کیلومتر قطار شهری؛ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است
ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: هزینه ساخت هر کیلومتر قطار شهری؛ یک هزار و 200 میلیارد تومان است. تلاش ما این است که طی بازه زمانی یک تا دو سال آینده هسته مرکزی خط سه قطار شهری به طول 6 کیلومتر از میدان شهدا به حرم رضوی و از مسیر خیابان امام رضا(ع) به پایانه مسافربری را آماده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،هزینه ساخت هر کیلومتر قطار شهری؛ ایمان فرهمندی در گفتگویی پیرامون توسعه خطوط قطار شهری در مشهد اظهار کرد: قطار شهری و مترو یکی از شیوه‌های پاک و با صرفه حمل و نقل است که آسیب بسیار کمی به شهر وارد می‌آورد، آلودگی موضعی و متمرکز به شهر نداشته و ظرفیت جابجایی بسیار بالایی دارد.

وی با اعلام اینکه قطار شهری برای شهر ارزشمند بوده و تقاضای جابجایی همشهریان را به راحتی پاسخگوست، گفت: هزینه تامین زیر ساخت و ناوگان بسیار زیاد بوده، با قیمت‌ امروز هزینه ساخت هر کیلومتر مترو یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: بار سنگینی بر روی دوش مدیریت شهری و دولت برای تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز در کلان شهرهای کشور است.

ایمان فرهمندی با اظهار اینکه شورای ششم به دنبال تسهیل در عبور و مرور همشهریان است، گفت: تلاش است با این نگاه دسترسی به نقاط مختلف شهر فراهم آید، از همین رو به دنبال آن هستیم که خدمت‌رسانی در ۴ خط مترو مشهد را به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: خط یک قطار شهری از فرودگاه تا انتهای بولوار وکیل آباد کامل شده و مردم در حال استفاده هستند، هرچند در این خط با کمبود ۶۰ دستگاه واگن مواجهیم، ولی پیگیر تامین واگن و افزایش ظرفیت خط هستیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اذعان کرد: خط دو قطار شهری از انتهای طبرسی تا میدان شهید کاوه کامل شده و زیر بار است؛ یک ایستگاه دیگر تا میدان شهید جوان بایستی توسعه پیدا کند که تکمیل آن جزو برنامه‌های ماست، طی بازه زمانی دو تا سه سال آینده این بخش به بهره برداری می‌رسد.

بخوانید:  پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه های عمرانی در مشهد قابل قبول نیست

فرهمندی با بیان اینکه عملیات حفاری خط سه در حال انجام است، بیان کرد: حفاری ضلع جنوبی این خط به سمت شهرک ابوذر تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و دستگاه TBM از این بخش خارج می‌شود و ادامه حفاری از جبهه شمالی ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: حفاری خط چهار قطار شهری از یک سال گذشته آغاز شده، گره‌هایی فنی در کار برطرف گردیده و در حال حاضر نیز دستگاه TBM مشغول کار است؛ برنامه ما این است که در این دوره مدیریت شهری حفاری چهار خط قطار شهری را به اتمام برسانیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: تلاش ما این است که طی بازه زمانی یک تا دو سال آینده هسته مرکزی خط سه قطار شهری به طول ۶ کیلومتر از میدان شهدا به حرم رضوی و از مسیر خیابان امام رضا(ع) به پایانه مسافربری را آماده بهره‌برداری کنیم تا مردم از آن استفاده کنند.

فرهمندی تاکید کرد: اگر این بخش از خط سه به بهره‌برداری برسد، شبکه ریلی مرکز شهر کامل می‌شود و دسترسی ورودی‌های شهر مشهد همچون راه آهن، فرودگاه و پایانه مسافربری به حرم رضوی برقرار می‌گردد؛ در صورت تحقق این مهم برای نخستین بار اتصال شبکه ریلی به حرم رضوی فراهم می‌شد.

وی با اعلام اینکه علت عمده برای تاخیر در حفاری‌ خطوط قطار شهری به مسئله بودجه مرتبط می‌شود، گفت: با تلاش‌های شهردار و شورای اسلامی شهر شرایط بهبود پیدا کرده و در تلاشیم سرعت حفاری را افزایش داده و به رکوردهایی که پیش‌تر در زمینه حفاری داشتیم، بازگردیم.