نحوه دریافت سند مالکیت المثنی
نحوه دریافت سند مالکیت المثنی
گم کردن مدارک به خصوص سند مالکیت یکی از اتفاقات آزار دهنده و دردسرساز می باشد. گاهی سند مالکیت بنا به دلیل وقوع حادثه ای به طور کلی از بین می رود؛ گاهی نیز به سرقت رفته یا مفقود می شود.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، نحوه دریافت سند مالکیت المثنی؛ سند رسمی ملک یکی از موارد حقوقی است که به ثبت املاک مربوط می شود. اگر سند مالکیت مفقود شود تحت شرایط خاصی امکان دریافت سند مالکیت المثنی وجود دارد.

در صورتی که سند مالکیت در آتش سوزی از بین برود و یا در شرایط دیگری مفقود گردد؛ مالک می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل قرارگیری ملک، تقاضای صدور سند مالکیت المثنی داشته باشد.

هم چنین در صورتی که سند مالکیت به سرقت رفته باشد و یا در اختیار فرد دیگری قرار گرفته باشد که امکان بازپس گیری آن وجود نداشته باشد؛ می توان برای صدور سند مالکیت المثنی اقدام نمود.

برای این کار لازم است که صاحب سند، چگونگی مفقود شدن آن را به صورت مکتوب آماده کند، استشهادیه ای تنظیم کند و حداقل ۳ نفر که امضای آن ها در یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده باشد؛ آن را امضاء نمایند؛ سپس این استشهادیه را به اداره ثبت تحویل دهد.

نحوه دریافت سند مالکیت المثنی

برای دریافت سند مالکیت المثنی لازم است مراحل زیر انجام شوند:

  • در گام اول، بایستی دو برگ  استشهادیه از حسابداری اداره ثبت دریافت شود.
  • در گام دوم، فرم استشهادیه محلی باید تکمیل شود.
  • در گام سوم، لازم است که به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود تا برای استشهادیه گواهی امضاء صادر شود.
  • در گام چهارم، باید به اداره ثبت مراجعه شود و در خواست و استشهادیه ارائه گردد؛ هم چنین لازم است که هزینه انتشار آگهی در روزنامه پرداخت گردد.

پس از طی کردن گام های یاد شده، اداره ثبت مسئله را در دفتر املاک ثبت می کند و با ارسال بخشنامه به دفاتر اسناد رسمی موضوع را اعلام می نماید.

پس از گذشت یک هفته و با دریافت هزینه های لازم، مفقود شدن سند پس از ارسال آگهی به اداره کل ارشاد اسلامی محل در یکی از روزنامه هایی که آگهی های ثبتی در آن ها درج می شود؛ اعلام می شود.

پس از این مرحله، زمان بعدی مراجعه فرد به شعبه بایگانی مشخص می شود و لازم است که مالک سند در زمان تعیین شده به اداره ثبت مراجعه نماید.

لازم به ذکر است که اگر سند مالکیت بازداشت باشد، امکان صدور سند مالکیت المثنی وجود ندارد؛ بنابراین پس از صدور گواهی عدم بازداشت سند، در صورتی که تا ۱۰ روز پس از انتشار آگهی اعتراضی صورت نگیرد؛ سند مالکیت المثنی صادر می شود.

اطلاعات قابل انتشار در روزنامه برای سند مالکیت مفقود شده

  • نام و نام خانوادگی صاحب سند
  • آدرس محل قرارگیری ملک و شماره پلاک ثبت شده آن
  • توضیحاتی در باره چگونگی مفقود شدن سند
  • معاملاتی که به نقل از سوابق ثبتی و اظهار صاحب سند در سند مالکیت قید شده است

ابطال سند مالکیت المثنی در صورت پیدا شدن سند اصلی

اگر سند مالکیت اصلی پیدا شود، صاحب سند می تواند موضوع را به اداره ثبت به صورت مکتوب اعلام کند؛ در صورتی که با سند مالکیت المثنی معامله ای انجام نشده باشد می توان برای ابطال آن اقدام نمود.

در صورتی که با سند مالکیت المثنی معامله ای صورت گرفته باشد؛ سند مالکیت اصلی باطل شده و در پرونده قرار می گیرد و بایگانی می شود.

تبصره های دریافت سند مالکیت المثنی

  • اداره ثبت مؤظف است در زمان صدور سند مالکیت المثنی مراتب را به دفاتر حوزه به صورت کتبی اعلام نماید تا در زمان تنظیم معاملات، جریان ثبتی ملک استعلام گردد. البته در دفاتری که رایانه وجود دارد؛ نیاز به اعلام موضوع به دفاتر اسناد رسمی نیست اما دفاتر باید هنگام انجام معامله با سند مالکیت المثنی، جریان ثبتی را استعلام نمایند و در صورت نبود مشکل برای تنظیم ثبت معامله اقدام نمایند.
  • در شرایطی که سند مالکیت اصلی نزد شخص ثالث است؛ دادگاه حکم به استرداد آن داده و با صادر کردن اجراییه نیز استرداد سند امکان پذیر نمی باشد؛ مالک سند با دریافت گواهی از دادگاه صادر کننده حکم و ارائه آن به اداره ثبت می تواند درخواست اخذ سند مالکیت المثنی داشته باشد.

نمونه درخواست سند مالکیت المثنی

نمونه ای از نامه درخواست سند مالکیت المثنی که به اداره ثبت تحویل داده می شود در ادامه ارائه شده است.

ریاست محترم اداره ثبت …

با سلام، احتراماً به استحضار می رساند با توجه به اینکه سند مالکیت پلاک … تحت تملک اینجانب به دلیل … مفقود شده است؛ خواهشمندم دستور فرمایید نسبت به صدور سند مالکیت المثنی برای بنده اقدامات لازم صورت پذیرد.

نام و نام خانوادگی و امضاء مالک سند

نمونه استشهادنامه برای اخذ سند مالکیت المثنی

هم چنین نمونه ای از استشهادنامه برای در یافت سند مالکیت المثنی در زیر ارائه شده است:

استشهاد می گردد:

خواهشمند است افرادی که آگاهی دارند سند مالکیت … دانگ پلاک شماره … واقع در بخش … تهران تحت مالکیت اینجانب … در صفحه … دفتر … املاک در شماره … ثبت شده است و بر اساس سند شماره … دفترخانه شماره … در قبال مبلغ … ریال نزد … رهن می باشد/ نمی باشد به دلیل … مفقود شده و با وجود جستجوی بسیار پس از مدت … هنوز پیدا نشده است؛ اطلاعات خود را در این زمینه اعلام کرده و تأیید نمایند؛ چرا که این اطلاعات برای اخذ سند مالکیت المثنی از اداره ثبت اسناد و املاک … ضروری است.

آدرس مالک سند:…………………. تلفن: ….

امضاء مالک سند

شهود:

اینجانب … فرزند … به شماره شناسنامه …. کد ملی … محل تولد: … به آدرس …. صحت و درستی موارد یاد شده را تأیید می نمایم.

نام و نام خانوادگی و امضاء شاهد

گواهی امضاء مالک سند توسط دفترخانه اسناد رسمی

  • منبع خبر : ملک هفت