هوشمندسازی خدمات شهری در شهرداری‌ مشهد
هوشمندسازی خدمات شهری در شهرداری‌ مشهد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: براساس تاکیدات شورای شهر و با نگاه مساعد شهردار، از اوایل سال آینده، تمامی خدمات قابل ارائه در مناطق، بدون نیاز به حضور فیزیکی در شهرداری، از طریق درگاه اینترنتی قابل ثبت و پیگیری است؛ این اقدام در شهرداری منطقه ۱۱ به عنوان پایلوت راه اندازی شده و پس از آن به سایر مناطق تسری پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت وساز هشتم، هوشمندسازی خدمات شهری؛ حسین حسامی اظهار کرد: در ابتدا باید توجه داشت که «شهر هوشمند» و «شهرداری هوشمند» دو موضوع متفاوت از یکدیگر هستند؛ شهر هوشمند، مقوله‌ای فراسازمانی است ولی پروژه شهرداری هوشمند ذیل شهر هوشمند تعریف شده و معطوف به خدماتی است که از سوی شهرداری ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ شهرداری مشهد وارد عرصه هوشمندسازی خدمات شهری و ارائه غیرحضوری خدمات شد، گفت: بر همین اساس فهرستی از پرمخاطب‌ترین خدمات شهرداری تهیه شده تا محوریت تمرکز مدیریت شهری برای هوشمندسازی در سال جاری باشد.

حسامی افزود: برخی از این خدمات، پیشتر به صورت الکترونیکی ارائه می‌شد و لذا به سمت بهینه‌سازی فرآیندهای سیستمی و کاربردی رفتیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مواردی هم نیمه الکترونیک بوده که با اهتمام بدنه متخصص شهرداری و با تلاش‌های صورت گرفته از ابتدای امسال، این خدمات ۱۰۰ درصد الکترونیکی شده‌اند.

حسامی با بیان اینکه بنای مدیریت شهری بر عدم مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری است، گفت: شیوع ویروس کرونا عزم مدیریت شهری بر تحقق این مهم را مضاعف کرد چرا که دغدغه سلامت شهروندان را داریم و از سوی دیگر، بروکراسی‌های اداری باید به حداقل ممکن برسد.

بخوانید:  بودجه ۱۴۰۱ شهر مشهد افزایش می‌یابد

وی افزود: تمامی خدمات هوشمندسازی خدمات شهریدر درگاه واحدی با عنوان «شهرداری هوشمند مشهد» بارگذاری و در دسترس عموم است؛ این خدمات شامل حوزه‌های مختلف شهرسازی، حمل‌ونقل، خدمات شهری، فضای سبز، مالی و پرداخت، فرهنگی و ورزشی و اطلاعات مکانی و … می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهارکرد: خوشبختانه با بهینه‌سازی فرایندهای شهرداری و نحوه پاسخگویی به شهروندان با تکیه بر بستر شهرداری هوشمند، تا ۳۰ درصد شاهد کاهش گام‌های فرآیندی و بروکراسی‌های اداری هستیم و در حوزه‌های یاد شده، شهروندان بدون مراجعه به شهرداری می‌توانند پاسخ درخواست‌های خود را دریافت کنند.

حسامی گفت: براساس تاکیدات شورای شهر و با نگاه مساعد شهردار، از اوایل سال آینده، تمامی خدمات قابل ارائه در مناطق، بدون نیاز به حضور فیزیکی در شهرداری، از طریق درگاه اینترنتی قابل ثبت و پیگیری است؛ این اقدام در شهرداری منطقه ۱۱ به عنوان پایلوت راه اندازی شده و پس از آن به سایر مناطق تسری پیدا خواهد کرد.