پارک های جیبی؛ راهکاری برای توسعه فضای شهری
پارک های جیبی؛ راهکاری برای توسعه فضای شهری
در مقایسه با حجم ساخت‌وساز در آتن، طی چند دهه اخیر توجه کمی به احداث فضای آزاد شهری شده و اکنون مقامات درصدد جبران آن هستند؛ احداث پارک‌ های جیبی از جمله اقدامات مؤثر در این زمینه است و مقامات شهری آتن از احداث دومین "پارک جیبی" رونمایی کردند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، پارک های جیبی: پایتخت یونان مانند بسیاری از پایتخت‌های اروپا با مشکل کمبود فضای آزاد عمومی روبه‌رو است. ساخت‌وساز دهه‌های گذشته و شرایطی که در این شهر به وجود آمده موجب گرفتگی فضای شهری شده و بر سلامت روان و عملکرد شهروندان اثرگذار است. به همین منظور، اخیراً شهرداری آتن دومین پارک جیبی (Pocket Park) را برای ساکنان منطقه کولونوس احداث کرد. این پارک یکی از فضاهای سبز کوچک شهر در قلب این منطقه است که هم سیمای شهر را تغییر داده و هم بر زندگی روزمره و عملکرد ساکنان تأثیر مثبت می‌گذارد.

در حال حاضر در آمریکا و انگلیس، پارک‌ های جیبی ابزاری برای مقابله با افزایش جرم، مبارزه با گوشه‌گیری در شهرهای پرجمعیت و از همه مهم‌تر برای محافظت از محیط‌ زیست در نظر گرفته شده‌اند. این شیوه توسط آتن نیز اتخاذ شده و این نوع پارک‌ها در بسیاری از نقاط شهر بدون هزینه‌ای برای استفاده شهروندان ایجاد می‌شود. دو پارکی که تاکنون در آتن ساخته شده‌اند با هزینه شرکت‌هایی که در طرح شهرداری آتن با نام برنامه “شهر خود را بپذیر (Adopt your city)” شرکت کردند احداث شده است؛ این برنامه از طرف شهرداری به مؤسسات و شرکت‌ها اجازه می‌دهد چنین تدابیر و برنامه‌هایی را ارائه دهند.

رونمایی از پارک های جیبی در آتن

پارک محلی جدید از نظر شیوه ساخت و مصالح ساخته شده از آن قابل توجه است و شامل پیاده‌روهای ساخته شده از بتن سازگار با محیط‌زیست و چوب بازیافت شده، مناطق متراکم از درختان همیشه سبز و سیستم آبیاری زیرزمینی است؛ این سیستم به طور خودکار توسط یک سیستم فتوولتائیک با فن‌آوری پیشرفته که شامل یک صفحه دیجیتال با اطلاعات مربوط به دما، رطوبت و سایر پارامترهای محیطی است روشن می‌شود.

بخوانید:  پارک جیبی در سوئد با مواد بازیافتی احداث شد

به مناسبت رونمایی از پارک جدید، شهردار آتن گفت: “برای خارج شدن از باتلاق زیست‌محیطی که در دهه‌های گذشته در محله‌ها ایجاد شده است و همچنین فعال‌سازی مجدد اجتماعات محلی راهکارهایی وجود دارد. پارک‌ های جیبی یکی از این راهکارهای اساسی است زیرا در مکان‌هایی که زباله، تاریکی و بزهکاری وجود دارد، این پارک‌های جیبی هستند که حیات می‌بخشند.”

پارک های جیبی؛ جبران کمبود فضای عمومی

آتن اکنون دیگر دنبال توسعه شهر نیست بلکه در مسیر ایجاد شرایط زندگی بهتر در شهر است. مهم این است که پارک‌ های جیبی که یک‌راهکار بین‌المللی است برای مالیات‌دهندگان آتن بدون هزینه ساخته می‌شود چراکه احداث این پارک‌ها بخش خصوصی را برای مشارکت در مسئولیت‌های اجتماعی فعال می‌کند.

پارک‌ های جیبی در واقع فضاهای باز شهری در مقیاس کوچک هستند؛ فضاهای کوچکی که توسط ساختمان‌های شهر احاطه می‌شوند و بافت متراکم شهری را از هم جدا می‌کنند. این پارک‌ها جدا از کارکرد زیست محیطی می‌توانند پناهگاهی در برابر شلوغی‌های شهر و همچنین مکانی برای استراحت و تمدد اعصاب باشند و به طور کلی به سلامت روانی و افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان و کاهش جرم کمک می‌کنند.

  • منبع خبر : ایمنا