گسترش طول شبکه ریلی کشور، از سفر به روسیه تا عراق و افغانستان
گسترش طول شبکه ریلی کشور، از سفر به روسیه تا عراق و افغانستان
از جهت گسترش طول شبکه ریلی کشور، دو سال اخیر جزو سال‌های طلایی است. در این خصوص معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از افزایش طول شبکه ریلی به ۱۴ هزار کیلومتر با افتتاح خط آهن خواف-هرات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم,، در خصوص گسترش طول شبکه ریلی کشور، خیرالله خادمی در مراسم بهره برداری از راه آهن خواف-هرات که با حضور ویدیو کنفرانسی روسای جمهور دو کشور برگزار شد، با بیان اینکه مراسم امروز در خاطره دو ملت می‌ماند، گفت: افتتاح خط آهن خواف-هرات به نقطه عطف روابط اقتصادی اجتماعی دو ملت ایران و افغانستان تبدیل خواهد شد.

معاون وزارت راه‌وشهرسازی افزود: طول خطوط ریلی کشور هم اکنون به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده و در سال گذشته ۵ مرکز استان به شبکه ریلی پیوسته‌اند.

سال آینده سه استان دیگر به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال آینده شاهد اتصال چابهار به شبکه ریلی خواهیم بود که افغانستان نیز می‌تواند از آن بهره مند شود.

خادمی یادآور شد: در حال حاضر اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه را در دستور کار داریم.

این مسیر شامل خط آهن خواف-هرات برای اتصال به راه آهن افغانستان، راه آهن رشت-آستارا برای اتصال شبکه ریلی به جمهوری آذربایجان، روسیه و شمال اروپا و دو خط آهن شلمچه-بصره وکرمانشاه-مرز خسروی برای اتصال ریل ایران به راه آهن عراق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص راه آهن خواف-هرات اظهار داشت: این خط آهن با شعار دو ملت، یک فرهنگ و یک تاریخ در دست بهره برداری است که در قالب چهار قطعه و به طول ۲۲۵ کیلومتر اجرا می‌شود.

امروز سه قطعه از این خط آهن شامل دو قطعه در خاک ایران تا مرز شمتیغ در خاک ایران و یک قطعه تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر افتتاح می‌شود.

یک سرمایه‌گذاری ارزشمند: گسترش طول شبکه ریلی کشور

خادمی هزینه سرمایه گذاری برای ساخت این خط آهن به ارزش امروز را دو هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: ظرفیت نهایی این خط جابجایی سالانه شش میلیون تن بار و یک میلیون مسافر است.

در سال نخست پیش بینی می‌کنیم سه میلیون تن و ۴۰۰ هزار مسافر از آن تردد کنند.

به گفته معاون وزیر راه برای احداث این خط آهن با ۷ ایستگاه، ۱۲ میلیون متر مکعب خاک برداری شده و دسترسی افغانستان به ترکیه، قفقاز و آب‌های آزاد را فراهم می‌کند.

همچنین منطقه سنگان ایران از انزوای جغرافیایی خارج شده و به شبکه ریلی متصل می‌شود.