آموزش گام به گام مراحل نقشه کشی ساختمان
آموزش گام به گام مراحل نقشه کشی ساختمان
برای شروع یک پروژه ساختمانی پس از مطالعات اولیه نیاز به نقشه ساختمان است امر نقشه کشی آن قدر حائز اهمیت است که سابقه چند هزار ساله در معماری ایران و جهان دارد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، در گذشته های دور ایرانیان برای ساخت شهر و خانه های خود از نقشه های مدون و پیشرفته ای در زمان خود استفاده می کردند که نظر بسیاری از دانشمندان و جهانگردان را به خود جلب نموده است در عصر حاضر نیز با مدد نرم افزارهای کامپیوتری و پیشرفت علم و تکنولوژی امر نقشه کشی ساختمان در سطح بسیار حرفه ای و گسترده ای در حال انجام است.

برای اخذ مجوز ساخت و پروانه ساختمان و دستور نقشه باید به مناطق شهرداری و یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نمود و مدارک مالکیت ملک و مالک و همچنین تسویه حساب عوارض شهرداری را ارائه نمود.

ما در این مقاله سعی داریم تا مراحل نقشه کشی ساختمان را بررسی کنیم، با ما همراه باشید:

طراحی نقشه معماری فاز یک شهرداری

طراحی معماری و تهیه نقشه شهرداری فاز صفر شامل طراحی پلان‌ها، نماها، مقاطع بر اساس دستور نقشه، ضوابط و قوانین شهرداری مناطق تهران و با توجه به سلیقه و نیاز کارفرما و پروژه و توسط مهندسین با تجربه شرکت انجام می شود. همچنین تهیه برگه های نظام مهندسی نیز به نحوی جزئی از این فرآیند محسوب می شود.

طبیعتا طرح‌ها و نقشه‌های فاز یک، زیر بنای تمامی مراحل بعدی هستند. از یک طرف خواسته‌های کارفرما بایستی اعمال شود. و از طرف دیگر ضوابط و قوانین شهرداری، آتش نشانی و سایر استاندارد ها بایستی لحاظ شوند. در نهایت پس از یک تا چند بار اصلاح و ارسال طرح به دفاتر خدمات بصورت حضوری و یا اینترنتی، طرح نهایی تصویب می‌شود که مورد تائید کارفرما، شهرداری، آتش نشانی و سایر نهاد‌های ذیربط است.

طرح نهایی و تائید شده در نقشه های فاز یک، برای تهیه مراحل بعد استفاده می شود. این مراحل عبارتند از تهیه نقشه های اجرایی فاز دو، نقشه های سازه، نقشه های برق یا الکتریکی و نقشه های تاسیسات مکانیکی و همچنین طرح های نهایی سه بعدی روز و شب از نمای ساختمان. تمامی این نقشه های نیز که ویژگی های آنها بسته به متراژ و مشخصات زمان و دستور نقشه با هم تفاوت هایی دارد. پس از محاسبه و طراحی بایستی به دفاتر خدماتی شهرداری ارسال و تایید شوند.

طراحی بر اساس دستور نقشه یا فرم اطلاعات احداث بنا شهرداری

دستور نقشه کشی ساختمان نوعی ابلاغ رسمی شهرداری به مالک است که مالک می تواند بر مبنای آن نقشه ساختمانی بر اساس ضوابط و آیین نامه های شهرداری و طرح تفصیلی از طراح صاحب صلاحیت درخواست طراحی را نماید که در قالب یک یا دو برگ حاوی اطلاعات زیر به مالک توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر شهرداری تحویل می شود.

دستور نقشه بنا بر درخواست کتبی مالک و یا وکیل قانونی وی پس از طی گردش اداری و تائید بخش صدور پروانه شهرداری منطقه صادر می گردد و فقط به مالک و یا وکیل قانونی وی ارائه می شود.

اطلاعات مهم در نقشه کشی ساختمان

* شماره پرونده کامپیوتری شهرداری
* مشخصات پلاک ثبتی، بلوک و کد شناسائی ملک
* نوع بافت: بافت فرسوده، بافت ناپایدار
* مشخصات مالک، مشخصات متقاضی
* ابعاد سندی ملک، ابعاد موجود ملک، ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاح، ابعاد گذر
* مساحت طبق سند، مساحت طبق وضع موجود، مساحت پس از اصلاح، کاربری ملک در طرح تفصیلی، تجاوز به گذر، تجاوز به املاک مجاور
* توضیحات برو کف
* توضیحات پهنه بندی در طرح تفصیلی شامل: نوع پهنه، در صد پوشش، حداکثر تراکم مجاز، تعداد طبقات مجاز، محل احداث بنا، حداکثر پیشروی، سطح اشغال
* جانمایی ملک(مطابق با سامانه طرح تفضیلی)
* توضیحات دستور نقشه

طراحی نقشه محاسب و فاز دو سازه

پس از چالش هایی که تائید نقشه های فاز یک معماری دارند، مهمترین قسمت در تهیه نقشه های شهرداری و اخذ جواز های لازم از شهرداری و نظام مهندسی، تهیه نقشه محاسب یا همان طراحی و محاسبه نقشه های سازه ساختمان است.

این امر از یک سو با جان و مال انسان ها در ارتباط است. از سوی دیگر حساسیت های بسیاری در این رابطه در مهندسین مشاور، شهرداری و نظام مهندسی وجود دارد. مسئله مهم دیگر نیز تاثیرات گاها چشم گیری است که بر هزینه های ساخت خواهد داشت. تمام این ها باعث می شوند تا نقشه های سازه یکی از مهمترین قسمت ها در تهیه نقشه شهرداری و نظام مهندسی و اخذ جواز باشند.

طراحی و اجرای نقش شهر با سال های تجربه و همکاری با گروه های کاری بسیار با تجربه و متخصص در این امر، شما را با کمترین هزینه و زمان از طراحی تا اخذ جواز و در صورت تمایل تا اجرا همراهی خواهد نمود.

طراحی و تهیه نقشه‌های فاز دو تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

تهیه نقشه‌های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی یا برق ساختمان نیز جزئی لاینفک از فرآیند تهیه نقشه‌های فنی و مهندسی هستند. هنگامی که نام تهیه جواز ساخت می‌آید نیز تهیه این نقشه ها بر اساس استاندارد‌های جاری امری ضروری است.

طراحی صحیح و فنی نقشه‌های مذکور توسط مهندسین مکانیک و مهندسین برق تهیه می‌شوند. و علاوه بر اینکه اخذ جواز را برای شما به ارمغان خواهند داشت. تجربه مناسبی از زندگی در آن مکان را نیز پس از اجرا به استفاده کننده می دهند و همچنین با توجه به نیازمندی های پروژه از نظر بودجه نیز تمامی تمهیدات لازم اتخاذ خواهند شد.

خواه پروژه شما جنبه اقتصادی داشته باشد و خواد لوکس، مهندسین ما در نقش شهر، بر اساس خواست کارفرما، در سایه ضوابط جاری شهرداری و نظام مهندسی و همچنین آخرین تجهیزات و قیمت ها در بازار، اقدام به طراحی و ارائه پیشنهاد برای پیاده سازی و نصب تجهیزات مختلف برقی، روشنایی، مکانیکی، گرامایشی-سرمایشی و غیره خواهند داشت.

بخوانید:  هماهنگی تعرفه خدمات مهندسی با هزینه‌های ساخت‌وساز

تهیه و جمع بندی نقشه‌های فاز دو معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی برای شهرداری و نظام مهندسی

پس از تهیه نقشه‌های محاسب یا سازه، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی یا همان برق ساختمان، نوبت به تکمیل نقشه‌های معماری فاز دو می رسد. چراکه تمامی مراحل فوق بر نقشه اجرایی معماری تاثیر خواهند گذاشت. نقشه های فاز دو معماری در واقع صرفا پس از تکمیل تمامی مراحل فوق امکان تهیه و تکمیل خواهند داشت.

با توجه به متراژ پروژه ممکن است نیازی به تهیه نقشه‌های فاز دو معماری وجود نداشته باشد.

همچنین بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند که نقشه های فاز دو معماری و تمامی گرایشات را، نه تنها برای اخذ تاییدیه های لازم از شهرداری و نظام مهندسی، بلکه برای شفافیت هرچه بیشتر در اجرا بطور کاملا تخصصی و کامل تهیه کنند.

ما نیز قطعا مورد فوق را در تمامی پروژه های کوچک و بزرگ تایید و پیشنهاد می نماییم. چراکه با صرف کمترین قیمت و هزینه، و با کمک نقشه های اجرایی ۱۰۰ درصد کامل و دقیق، کمترین میزان خطا و سردرگمی را در هنگام اجرا در پیش خواهید داشت و طبیعتا اجرای بنا با کیفیت بالاتر و زمان کمتری انجام خواهد شد.

مراحل تهیه نقشه شهرداری

مراحل کلی تهیه نقشه شهرداری در ادامه شرح داده شده است. ممکن است مراحل ذیل بر اساس زمان و تغییر قوانین تغییراتی داشته باشد. ما سعی می کنیم این برگه را همواره به روز نگهداریم.

مراحل نقشه کشی ساختمان: تشکیل پرونده

جهت احداث بنا، ابتدا نیاز به تشکیل پرونده در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر است. در این مرحله اولین گام، گرفتن دستور نقشه از شهرداری است. در دستور نقشه شهرداری مشخصات و ابعاد ملک مطابق با طرح تفصیلی جامع شهر و آخرین مصوبات شهرسازی توسط سازمان ها و ادارات مربوطه برای احداث بنا تعیین می شود.

دستور نقشه ساختمان چیست؟

دستور نقشه نوعی ابلاغ رسمی شهرداری به مالک است که مالک می تواند بر مبنای آن نقشه ساختمانی بر اساس ضوابط و آئین نامه های شهرداری و طرح تفصیلی از طراح صاحب صلاحیت درخواست طراحی را نماید که در قالب یک یا دو برگ حاوی اطلاعات زیر به مالک توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر شهرداری تحویل می شود.

دستور نقشه بنا بر درخواست کتبی مالک و یا وکیل قانونی وی پس از طی گردش اداری و تائید بخش صدور پروانه شهرداری منطقه صادر می شود و فقط به مالک و یا وکیل قانونی وی ارائه می شود.

اطلاعات درج شده در دستور مراحل نقشه کشی ساختمان

* شماره پرونده کامپیوتری شهرداری
* مشخصات پلاک ثبتی، بلوک و کد شناسائی ملک
* نوع بافت: بافت فرسوده، بافت ناپایدار
* مشخصات مالک، مشخصات متقاضی
* ابعاد سندی ملک، ابعاد موجود ملک، ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاح، ابعاد گذر
* مساحت طبق سند، مساحت طبق وضع موجود، مساحت پس از اصلاح، کاربری ملک در طرح تفصیلی، تجاوز به گذر، تجاوز به املاک مجاور
* توضیحات برو کف
* جانمایی ملک (مطابق با سامانه طرح تفضیلی)
* توضیحات دستور نقشه

مدارک لازم جهت اخذ دستور نقشه چیست؟

* اصل و تصویر سند مالکیت
* اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک و یا مالکین
* در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد ارائه معرفی نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزامی است.
* در صورت مراجعه وکیل، اصل و تصویر وکالت نامه، شناسنامه و کارت ملّی وکیل الزامی است.
* اصل و تصویر فیش نوسازی سال جاری ملک
* در صورت فوت مالک (اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت همراه با شناسنامه و کارت ملی وراث)
* نقشه ۲۰۰۰/۱ وضع موجود که محل دقیق ملک توسط مالک یا وکیل قانونی ایشان بر روی آن مشخص شده است.
* اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی هستند.
* ارائه فیش آب، برق، گاز و تلفن
* جهت درخواست های صدور پروانه حضور کلیه مالکین و یا وکیل قانونی ایشان الزامی است.

گردش کار چاپ دستور نقشه ساختمان چیست؟

تشکیل پرونده: کارشناس تشکیل پرونده دفتر موظف است پس از اخذ مدارک، تایید صحت مدارک و تطبیق آنها، درخواست متقاضی را در سیستم ثبت نموده و رسید آن را که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت، نام مأمور بازدید و زمان بازدید است، تحویل متقاضی نماید.
بازدید: مأمور بازدید دفتر موظف است در زمان اعلامی از ملک مورد درخواست بازدید و گزارش خود را در سیستم ثبت نماید.

برای دریافت دستور نقشه ساختمان به کجا باید مراجعه شود ؟

به دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای دریافت دستور نقشه می بایست مراجعه شود.

نکته: دفاتر خدمات الکترونیک شهر به صورت سراسری هستند و تفاوتی نمی کند که شما به کدام دفتر جهت تشکیل پرونده مراجعه می نمایید ولی این نکته را در نظر داشته باشید که تا پایان کار و صدور پروانه فقط با همان دفتر می توانید کارهای خود را به انجام برسانید.

چگونه از روی دستور نقشه طراحی انجام می شود؟

ابتدا ابعاد زمین را بر اساس ابعاد پس از اصلاحی مندرج در دستور نقشه ترسیم می کنیم.
سپس پیشروی طولی زمین را بر اساس ابعاد طبق سند ترسیم می کنیم (بر اساس فرمول ۶۰ درصد+۲ )
سپس درز انقطاع را بر اساس فرمول مربوط به آن ترسیم می کنیم .(۲۰۰/۱ ارتفاع از روی شالوده )
نوع اسکلت را مشخص می کنیم.
محل راه پله و آسانسور تعیین شود
محل پارکینگ ماشین ها مشخص شود.
پلانها، نماها و برش های ساختمان ترسیم می شود.