روش ساخت برکه مصنوعی چگونه است؟
روش ساخت برکه مصنوعی چگونه است؟
در هر زمان از سال می‌توانید یک برکه مصنوعی زیبا در حیاط خانه خود بسازید اما اگر از اواخر زمستان ساخت برکه مصنوعی را شروع کنید، می‌توانید در بهار لذت داشتن آن را تجربه کنید. اگر حیاط زیبایی دارید که دست نخورده مانده است، با ساخت یک برکه می‌توانید زندگی خود را با قورباغه‌های بامزه، ماهی‌های قرمز و گیاهان رنگارنگ به اشتراک بگذارید

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، برای روش ساخت برکه مصنوعی اول باید وسایل مورد نیاز را تهیه کرد:

  • یک تخته چوب
  • آستر استخر (ترجیحاً از لاستیک بوتیل ساخته شده است که دارای دوام و انعطاف پذیری بالایی باشد)
  • انواع گیاهان برکه
  • تعدادی سنگ بزرگ
  • یک تراز دستی
  • شن و ماسه درشت دانه
  • بیل
  • آب

روش ساخت برکه مصنوعی: مرحله اول

برای همزیستی حیوانات به خصوص قورباغه‌ها، سنجاقک‌ها و گیاهانی که در شرایط مناسب رشد می‌کنند، بهتر است برکه را در منطقه‌ای گرم و آفتابی بسازید. ابتدا برکه خود را با طناب روی زمین مشخص کرده و سپس زمین را حفاری کنید.

حفاری را به صورت پله پله انجام دهید و با قرار دادن یک تخته چوب در هر پله، از تراز بودن هر سطح با استفاده از تراز دستی مطمئن شوید. پله پله کردن برکه باعث می‌شود گیاهان و حیوانات در سطوح مختلفی از آب به زندگی ادامه دهند. پله پله کردن حتی برای زمانی که بخواهید پاهای خود را در آب قرار دهید هم قابل استفاده است.

ساخت برکه مصنوعی: مرحله دوم

هرگونه سنگ تیز را از پایین گودال خارج کنید. یک لایه ماسه به ضخامت ۵ سانتی‌متر را در کف پخش کنید تا سوراخ‌ها را پُر کند. سپس یک لایه ۵ سانتی‌متری دیگر را روی لایه ماسه بریزید تا نقش فیلتر را بازی کند. همچنین، مهم است بعد از ریختن ماسه و شن، کمی روی آن‌ها با پا حرکت کنید تا متراکم شوند.

روش ساخت برکه مصنوعی: مرحله سوم

در این مرحله از ساخت برکه مصنوعی آستر را در تمام سطح گودال پخش کنید و با حفاری کناره‌های برکه، تکیه گاهی را برای محکم کردن آستر ایجاد کنید. آستر را با دقت در سوراخ قرار داده و لبه آن را با سنگ‌های بزرگ در جای خود سفت کرده و نگه دارید. مقدار آستر اضافی را می‌توان با قیچی جدا کرد. مطمئن شوید هیچ جای آستر سوراخ نباشد تا آب به درون بستر زیرین نشت نکند.

ساخت برکه مصنوعی: مرحله چهارم

دوباره ته حوضچه را با ماسه باقیمانده پر کنید تا آستر در جای خود سفت شود.

روش ساخت برکه مصنوعی: مرحله پنجم

حوضچه را پر از آب کنید. برای جلوگیری از پخش شدن بستر شن و ماسه، نازل شلنگ را روی کیسه پلاستیکی قرار دهید تا مقداری از انرژی جذب شود. اگر برکه خود را با آب شیر پر کردید، بگذارید تا چند روز در حالت راکد باقی بماند.

با پر شدن برکه، آستر کشیده می‌شود. پشت سنگر را در لبه حوضچه با خاک پر کنید. در حال پر شدن برکه، چمن، خاک یا سنگ‌ها را روی آستر در معرض لبه‌های برکه قرار دهید. آستر بوتیل در نور خورشید تخریب می‌شود، بنابراین سعی کنید هر قسمت آستر را خاک یا چمن بپوشانید.

ساخت برکه مصنوعی: مرحله ششم

در این مرحله از ساخت برکه مصنوعی، انتخاب گیاهان مناسب است. گیاهان را می‌توان تقریباً ۱ تا ۲ هفته پس از پر کردن آب در برکه قرار دهید. گونه‌های بومی گیاهان را انتخاب کنید که مناسب برکه هستند.

روش ساخت برکه مصنوعی: مرحله هفتم

سنگ‌ها و گیاهان را در اطراف برکه قرار دهید تا زیستگاه‌هایی برای موجودات جدید ایجاد شوند. در نظر داشته باشید که به برکه مصنوعی یک تخته چوبی هم اضافه کنید تا به هر موجودی که ممکن است در معرض سقوط قرار گیرد، کمک کرده باشید.

اگر گیاهان به خوبی انتخاب شده و برکه در وضعیت اکولوژیکی نسبتاً متعادلی نگهداری شود، به هیچ وجه نیازی به نگهداری مداوم نخواهد بود. با این حال، مراقب تجمع مواد آلی مرده و تعدی به پوشش گیاهی باشید.

برکه مصنوعی

روش‌های بهبود شرایط برکه مصنوعی

اگر آب برکه را حرکت و هوادهی نکنید، به یک برکه راکد و پر از جلبک تبدیل می‌شود. در اینجا سه ​​روش مهم در بهبود ساخت برکه مصنوعی وجود دارد:

آبنما: شلیک آب از سطح برکه یا سرازیر شدن از یک پمپ، از نظر بصری جذاب و گوش نواز است. آبنما در اندازه‌ها و اشکال متنوعی موجود است که هر کدام براساس ظرفیت مشخصی به انواع مختلف تقسیم می‌شوند.

حباب ساز: پمپ هوا وسیله‌ای برای ساخت حباب است که باید در گوشه برکه قرار داده شود. وجود حباب در داخل آب برای زندگی ماهی‌ها و دیگر حیوانات آبزی ضروری اس

حل مشکلات مربوط به ساخت برکه مصنوعی

  • جلبک‌ها: می‌توانید این لجن سبز را با مواد شیمیایی یا اشعه ماورا بنفش از بین ببرید اما باز هم امکان برگشت آن‌ها وجود دارد. با افزودن گیاهان، کاه جو یا فیلترهای بیومات و عدم تغذیه زیاد ماهی، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • پشه‌ها: با تهیه ماهی لاروخوار مانند ماهی قرمز، این حشرات مزاحم را از برکه خود دور نگه دارید.
  • برگ‌ها: در تابستان، برگ‌های ریخته شده روی برکه را باید با وسیله مناسب تمیز کنید.
  • یخ زدگی: برای جلوگیری از یخ زدگی آب برکه و حفظ تعادل مناسب اکسیژن و دی اکسید کربن، یک حباب ساز هوا در گوشه برکه قرار دهید.

برکه مصنوعی چقدر به نور خورشید نیاز دارد؟

در حالت ایده آل، برکه‌ها باید صبح نور آفتاب و بعد از ظهر سایه بگیرند. این کار باعث رشد و شادابی گیاهان و حیوانات آبزی می‌شود.

برکه مصنوعی چقدر به سایه نیاز دارد؟

سایه بعد از ظهر یک درخت عالی است اما برکه زیر شاخه‌های درخت به سرعت با برگ، دانه یا سایر چیزها مسدود می‌شود، مگر اینکه به طور مداوم برکه را تمیز کنید.

برکه مصنوعی چقدر باید از خانه دور باشد؟

برکه‌هایی که از دید خارج می‌شوند، مورد غفلت قرار می‌گیرند. بنابراین بهتر است ساخت برکه مصنوعی را در فاصله نزدیک به منزل (حداقل ۵ متر) خود انجام دهید.

آیا در برکه خود ماهی دارید؟

اگر چنین است، حداقل عمق برکه باید ۶۰ سانتی‌متر باشد. این عمق باعث می‌شود که حوضچه در زمستان یخ نزند یا در تابستان بیش از حد گرم نشود. در مناطق شمالی با آب و هوای سرد، حداقل عمق برکه باید ۸۰ سانتی‌متر باشد.

برکه مصنوعی

برکه‌ چگونه دوباره پر از آب می‌شود؟

برای جایگزینی آب از بین رفته در اثر تبخیر یا پاشش، باید آب در برکه مصنوعی به صورت دوره‌ای پر شود. شما می‌توانید پر کردن برکه با آب را به صورت دستی با یک شلنگ باغبانی انجام دهید یا یک شیر خودکار را به یک خط آب متصل کنید. هنگام استفاده از آب شهر، با افزودن دستگاه کلر کننده مستقیم به برکه، از ماهی‌های خود نیز خود محافظت کنید.

نکته: در زمان بارندگی بهتر است یک پوشش چادر مانند را روی برکه قرار دهید تا آب برکه سرریز نکند.

  • منبع خبر : ویکی ساختمون