مسجد پانچبول استرالیا؛ سبک جدیدی از معماری اسلامی
مسجد پانچبول استرالیا؛ سبک جدیدی از معماری اسلامی
معماری مسجد پانچبول دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. سقف این مسجد از مقرنس‌هایی ساخته شده که از معماری سنتی گنبدهای مساجد الهام گرفته شده است. گرفتن مجوز ساخت این مسجد به دلیل مخالفت برخی مقامات محلی، ۱۷ سال طول کشید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، مسجد پانچبول (Punchbowl Mosque) در حومه سیدنی بزرگ‌ترین شهر استرالیا، مؤلفه‌های معماری سنتی مساجد را با معماری مدرن تلفیق کرده است.

تصمیم ساخت این مسجد که متعلق به سازمان تبلیغ اسلامی استرالیا (AIM) است در سال ۱۹۹۶ اتخاذ شد، اما گرفتن مجوز ساخت آن به دلیل مخالفت برخی مقامات محلی، ۱۷ سال طول کشید.

معماری مسجد پانچبول دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. سقف این مسجد از مقرنس‌هایی ساخته شده که از معماری سنتی گنبدهای مساجد الهام گرفته شده است.

طراحی مسجد پانچبول

مسجد پانچبول با مساحتی در حدود ۵۴۸ متر مربع، بخشی از یک مجموعه ی دینی و فرهنگی بزرگ به شمار می آید؛ به همین دلیل در طراحی این فضا، اصل هماهنگی و انعطاف پذیری بسیار مورد توجه طراحان معمار پروژه بوده است.

در بیان ساده تر این موضوع می توان گفت برای مثال حیاط مسقف اصلی که به عنوان فضایی بسته به منظور اقامه ی نماز در نظر گرفته شده است، دارای قابلیت افزوده شدن به فضاهای مجاور و همچنین استفاده به عنوان فضای برگزاری گردهمایی های مناسبتی را نیز دارا می باشد.

طراحی مسجد پانچبول با ظرفیت ۳۰۰ نمازگرار مرد و زن، توسط گروه معماران Candalepas براساس آداب و رسوم و آموزه های فضاهای مذهبی مسلمانان طراحی شده است.

بخوانید:  تاثیرات منفی معماری نوین در روابط انسانی چیست؟

در این باره می توان گفت به هنگام ورود به مسجد از طریق حیاط اصلی، نمازگزاران زن و مرد برای وضو گرفتن و سپس برپایی نماز و عبادت از یکدیگر جدا می شوند.

سقف داخلی مسجد پانچبول یک گنبد مرکزی دارد و تعداد زیادی گنبد کوچک‌تر نیم دایره‌ای سیمانی بر روی گنبد اصلی طراحی شده که نماد اسماء الحسنی است و با خوشنویسی اسلامی تزئین شده است.

در مرکز هر یک از این مقرنس‌های سیمانی در سقف این مسجد، یک منفذ ۳۰ میلی‌متری دارد که نور طبیعی را وارد صحن مسجد می‌کند.

در معماری داخلی از رنگ و تزئینات رایج مساجد اثری نیست و در بخش‌هایی از آن از سنگ و چوب استفاده شده است.

«آنجلو کاندالپاس» معمار استرالیایی یونانی طراحی این بنا را بر عهده داشته است. در نهایت این مسجد با مساحت ۵۵۰ متر مربع و گنجایش ۳۰۰ نمازگزار در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد.

مسجد پانچبول
مسجد پانچبول