گواهی پایان کار ساختمان چیست و چه مراحلی دارد؟
گواهی پایان کار ساختمان چیست و چه مراحلی دارد؟
گواهی پایان کار از مهم‌ترین مجوز‌های لازم برای ساخت و ساز و فروش یک ساختمان است و این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، اخذ گواهی پایان کار از مهم‌ترین نکات بعد از هر پروژه‌ی ساخت‌وساز می‌باشد. در واقع بدون اخذ گواهی پایان کار انتقال سند مالکیت ملک در دفتر اسناد رسمی امکان پذیر نیست. معمولا گرفتن پایان کار با سازنده می‌باشد؛ بنابراین پروانه ساخت به سندی گفته می‌شود که قبل از ساخت و ساز باید از شهرداری گرفته شود انجام هر گونه ساخت و ساز بدون پروانه غیر قانونی می‌باشد و شهرداری موظف به جلوگیری از ادامه ساخت و ساز می‌باشد.

گواهی پایان کار چیست؟

گواهی پایان کار ساختمان، سندی است که پس از به اتمام رسیدن عملیات ساخت و ساز، با توجه به شناسنامه فنی ملک، توسط شهرداری صادر می‌گردد.

صدور گواهی پایان کار ساختمان بدین معنی است که این ملک از نظر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان‌های مربوط به ساختمان فاقد مشکل قانونی بوده و ساخت و ساز آن بر پایه رعایت اصول لازم صورت گرفته است.

باید بدانید در صورتی که به هر علتی گواهی پایان کار برای ساختمانی صادر نشده باشد، نمی‌توان هیچ گونه نقل و انتقالی در رابطه با آن ملک را در دفاتر اسناد رسمی انجام داد.

به بیان ساده تر برای دریافت سند مالکیت و انتقال دادن آن به غیر، وجود گواهی پایان کار ساختمان لازم و ضروری است.

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار

۱- اصل و کپی سند مالکیت
۲- اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی
۳- درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه
۴- اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
۵- اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
۶- ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تادییه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
۷- اصل و کپی پروانه ساختمانی
۸- نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD

مراحل دریافت پایان کار ساختمان

مانند اخذ پروانه ساخت ساختمان، صدور گواهی پایان کار ساختمان نیز از وظایف شهرداری‌ها است و افراد همان‌طور که برای پروانه ساخت پرونده تشکیل دادند، برای اخذ گواهی پایان کار نیز، پرونده تشکیل دهند و مجوز ساخت نیز از جمله موارد مهم موجود در این پرونده است.

تشکیل پرونده

برای تشکیل پرونده مدارکی مورد نیاز است و باید در هنگام تشکیل پرونده همراه مالک یا وکیل وی باشد. از جمله این مدارک می‌توان به تهیه و تکمیل فرم درخواست گواهی پایان کار، سند مالکیت رسمی زمین یا سازه‌ای که پیش از ساخت در زمین وجود داشته است، اگر واحد تنها نوسازی شده است باید مبلغی جهت عوارض نوسازی پرداخت کند و رسید آن را همراه داشته باشد. مدارک را جهت ارائه مدرک پایان کار به شهرداری که مجوز ساخت اخذ شده است، تحویل می‌گردد.

بخوانید:  صفر تا صد مراحل ساختمان‌سازی

بازدید از محل

پس از تشکیل پرونده و ثبت پرونده در دبیرخانه و دریافت کد پیگیری، نوبتی برای بازدید از ملک از سوی شهرداری توسط کارشناس فنی تعیین می‌شود.

لازم است در هنگام بازدید کارشناس فنی از سازه و تهیه گزارش، فرم تکمیل شده گزارش شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساختمانی از سوی مهندس ناظر و مدارک شناسایی مالک، صاحب سند یا وکیل وی آماده باشد.

در صورت رعایت نکاتی که طبق قانون لزوم اجرا دارند و هیچ‌گونه انحرافی از نقشه نداشته باشد و به اصطلاح خلافی نداشته باشد، کار تقریباً به پابان خود نزدیک می‌شود.

پس از بازدید کارشناس فنی از ساختمان، پرونده به قسمت امور مالی رفته و عوارض ساخت محاسبه می‌شود و با پرداخت آن برگه اتمام بنا صادر می‌شود. این برگه در واقع پیش نویس گواهی پایان کار ساختمان است که با تائید رئیس بازرسی تحویل شما خواهد شد.

صدور گواهی رسمی

در صورت تایید رسمی بازرسی باید به واحد محاسبات مراجعه کنید پس از ارجاع به واحد محاسبات، اگر بدهی قبلی وجود نداشته باشد، مدارک تکمیل و پیش نویس تهیه می‌شود؛ اما اگر بدهی قبلی داشته باشد، ابتدا بدهی اخذ و تسویه حساب ارائه می‌شود و سپس پیش نویس تهیه می‌شود.

در نهایت به ترتیب به تأیید رئیس نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار منطقه می‌رسد و گواهی پایان‌کار صادر و به مالک تسلیم می‌شود.

در صورت مشاهده تخلف چه شرایطی پیش می‌آید؟

اگر ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، در کمیسیون داخلی و در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می‌شود. در این زمان، از مالک با درخواست کتبی می‌خواهند که ظرف ۱۰ روز در این باره توضیح دهد و سپس درباره آن تصمیم می‌گیرند. پس از آن، تأیید رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر و به دبیرخانه شهرداری منطقه تسلیم می‌شود.

در این میان، اگر رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر جریمه باشد، به مالک جریمه تعلق می‌گیرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام می‌شود.

اما اگر او جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر می‌شود. حکم تخریب از سوی شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود و اگر ظرف ۲ ماه قلع بنا صورت نگیرد، شهرداری رأساً اقدام و هزینه‌ها را از مالک دریافت می‌کند.