جایزه ملی معماری به ساخت سقف متحرک چوبی رسید
جایزه ملی معماری به ساخت سقف متحرک چوبی رسید
براساس آخرین اخبار بدست رسیده، جایزه ملی معماری به ساخت سقف متحرک چوبی رسید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،رتبه ‌اول‌ جایزه‌ ملی‌ دوسالانه معماری‌ و شهرسازی‌ ایران به طرح “طراحی و ساخت سقف متحرک چوبی” از دکتر حسین پورمهدی قائم مقامی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی رسید.

این اثر در چهارمین جایزه دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران -۱۳۹۹، حائز رتبه نخست بخش المان و سازه های خاص شناخته شد. طرح سقف متحرک چوبی، سابقه ای ۱۲ ساله دارد؛ با تعریف و انجام تمرین های آموزشی مبتنی بر ساخت در کارگاه های طراحی معماری و تعریف پایان نامه هایی در سطح تحصیلات تکمیلی آغاز شد؛ پروژه های تحقیقاتی به سفارش اداره میراث فرهنگی یزد تعریف شد و یک نمونه (پایلوت) سقف چوبی ثابت روی حیاط با ابعاد ۷ در ۸ متر مربع در یکی از خانه های سنتی یزد طراحی و ساخته شد.

کاربرد صنعتی این اقدام پژوهی، در پوشش متحرک استخرها، سقف های ثابت و متحرک استادیوم های ورزشی، سقف ثابت و متحرک فضاهای نیم باز شهری، پوشش متحرک حیاط های سنتی، پوشش های بناهای باستانی و استفاده از آن در حوزه مرمت خواهد بود.

بنابر اعلام دانشگاه شهید بهشتی، پوشش دهانه ۱۴ متری صرفا به وسیله چوب که مصالحی سبک و دوستدار طبیعت است، از جنبه های نوآوری طرح محسوب می شود. لازم به ذکر است به جز نمونه حاضر، در ایران تاکنون سقف محدب چوبی باز و بسته شونده ساخته نشده است.