هنگام خرید شیرآلات ساختمانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
هنگام خرید شیرآلات ساختمانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
برای خرید شیرآلات ساختمانی جنبه‌های مختلفی را مانند جنبه فنی، کاربردی و زیبایی آن باید در نظر بگیریم. امروزه در بازار تنوع زیادی در حوزه سبک و مواد اولیه شیرآلات ساختمانی وجود دارد که همین موضوع موجب تنوع قیمت‌ها نیز شده است. این درحالی است که بسیاری از افراد تنها ظاهر شیرآلات ساختمانی را برای خرید آن مد نظر قرار می‌دهند. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که در هنگام خرید شیرآلات ساختمانی چه نکاتی اهمیت بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، از مهم‌ترین تجهیزاتی که در یک خانه وجود دارد، خرید شیرآلات ساختمانی استاندارد است که در هنگام خرید آنها گارانتی معتبر، کیفیت بالا، استاندارد بودن مواد اولیه و زیبایی باید مد نظر قرار بگیرد. فاکتورهایی که در ادامه می‌آیند از مهم‌ترین نکاتی است که به عنوان راهنمای خرید شیرآلات شناخته می‌شود.

راهنمای خرید شیرآلات ساختمانی

جنس شیرآلات استاندارد

ماده اولیه‌ای که در اغلب شیرآلات ساختمانی موجود در بازار به کار می‌رود، آلیاژ شمش برنج است که بر اساس اعلام سازمان استاندارد حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد آن مس بوده و باقی آن روی و دیگر ناخالصی‌های مجاز است. میزان سربی که در این آلیاژ وجود دارد نباید از  ۲ و نیم درصد بیشتر باشد زیرا برای سلامتی افراد مضر خواهد بود.

برخی از تولیدکنندگان شیرآلات ساختمانی از استیل ضد زنگ برای بدنه شیرآلات استفاده می‌کنند که شیرآلات کن و شیرآلات استیل البرز از جمله بهترین شیرآلات ایرانی در این زمینه هستند.

علاوه بر کیفیت مواد اولیه تشکیل دهنده شیرآلات، لوازم جانبی شیرآلات نیز که همان قطعات و ملزومات به کار رفته در آن هستند، باید الزامات فنی استاندارد را دارا باشند.

برای مثال از جمله لوازم جانبی شیرآلات ساختمانی واشر، پیچ و مهره، سوپاپ و غیره هستند که باید دارای استاندارد لازم باشند. همه این نکات تاثیر بسیاری در طول عمر شیرآلات ساختمانی خواهد داشت که باید به آن توجه کرد.

ارتفاع علم شیر

نکته بعدی در راهنمای خرید شیرآلات ساختمانی، اهمیت ارتفاع شیرآلات است زیرا مدل‌های مختلف، ارتفاع‌های متنوعی دارند که هر کدام عیب و یا مزایای مخصوص به خود را دارد. البته فراموش نکنید که علم‌های بلند هم کاربری راحت‌تری دارند.

گاهی اوقات شما یک جنس باکیفیت و زیبا را انتخاب می‌کنید، اما فاصله میان سینک ظرفشویی و کابینت‌های شما این اجازه را نمی‌دهند که ارتفاع شیر از محدوده خاصی بیشتر شود. یا آنکه در صورت بزرگ بودن سینک، علم شیر ظرفشویی هم باید بلند باشد تا به همه قسمت‌های سینک برسد و بتوانید آن را بشویید.

برای شیرهای روشویی هم این روزها از شیرهای پایه بلند استفاده می‌شود که کاربری راحت‌تری داشته و ظاهر قشنگ‌تری دارد. این نوع از شیرها عمدتا بر روی روشویی کابینتی استفاده می‌شوند. پس این نکات را فراموش نکنید: کاربردی که می‌خواهید داشته باشد، نوع روشویی و سینک آشپزخانه.

مصرف بهینه آب

از دیگر نکات در راهنمای خرید شیرآلات ساختمانی، اهمیت میزان مصرف آب توسط شیرآلات است. با توجه به بحران آبی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، استفاده از شیرآلات کم مصرف می‌تواند نقش مهمی در صرفه جویی آب ایفا کند.

عاملی که موجب صرفه جویی در میزان مصرف آب در شیرآلات می‌شود، وجود پرلاتور است که استفاده از آن تا ۹۰ درصد صرفه جویی بیشتر را به همراه دارد. این کار با استفاده از ایجاد فشار مناسب و پاشیدن آب در سطحی وسیع‌تر به وجود می‌آید که شستشو را نیز برای شما لذت بخش‌تر می‌کند.

عامل دیگر در میزان صرفه جویی آب شیرآلات ساختمانی استفاده از کارتریج‌های کم مصرف است. استفاده از کارتریج‌های ۲۵ کمک می‌کند تا صرفه جویی بسیاری در میزان آب مصرفی به همراه داشته باشد. بنابراین در هنگام خرید شیرآلات به کم مصرف بودن آن دقت بسیاری داشته باشید.

بخوانید:  معرفی بهترین روش جرم گیری شیرآلات

دوام شیرآلات ساختمانی

این روزها نسل جدید شیرآلات اهرمی استاندارد که از کارتریج سرامیکی استفاده می‌کنند، مشکلات آب بندی شیر را حل کرده است. این موضوع با استفاده از کارتریج سرامیکی حتی در بلند مدت به صفر رسیده است.

بنابراین اگر می‌خواهید شیرآلات شما در بلند مدت به چکه کردن نیافتد، حتما باید از شیرآلاتی که کارتریج سرامیک دارند استفاده کنید. انواع دیگر شیرآلات ساختمانی هم وجود دارند که چکه نمی‌کنند اما مدت زمان دوام آنها کمتر است و پس از گذشت چند سال به چکه کردن می‌افتند.

قیمت شیرآلات کارتریج سرامیکی تقریبا با دیگر انواع کارتریج یکسان است و به همین دلیل هم در هنگام خرید شیرآلات بهداشتی ساختمانی باید به نوع کارتریج به کار رفته در آن توجه کنید.

زیبایی و طراحی شیرآلات ساختمانی

در راهنمای خرید شیرآلات نکته مهم دیگر نزدیک بودن طرح آنها با دکوراسیون و سبک خانه شما است. پس اگر شیرآلات موجود در بازار نظر شما را جلب نمی‌کنند، پیش از اقدام به خرید تحقیق کنید که از کجا می‌توانید شیرآلات لوکس و باکیفیتی تهیه کنید.

فراموش نکنید که کیفیت آبکاری و ضخامت مناسب شیرآلات در زیبایی آنها نقش مهمی ایفا می‌کنند. نکته مهم دیگر آن است که زمانی که در نور مناسب به شیرالات نگاه می‌کنید، نباید موج روی شیر دیده شود زیرا در این صورت شیرآلات از پرداخت مناسبی برخوردار نیستند.

اغلب شیرآلات موجود در بازار به رنگ کروم، نیکل مات و برنز هستند که همه آنها دوام خوبی داشته و ظاهر آنها را برای چندین سال حفظ می‌کنند. آبکاری کروم از جمله رایج‌ترین روش‌های آبکاری است که دوام بسیار خوبی داشته و نگهداری و تعمیر آسانی نیز دارد. این پوشش به راحتی تمیز می‌شود و به همین دلیل هم در اغلب سرویس‌های بهداشتی  و آشپزخانه‌ها به چشم می‌خورد. این موضوع به خصوص برای آن دسته از مصرف کنندگانی است که از شیرآلات، زیاد استفاده می‌کنند.

جمع بندی

  • ماده اولیه‌ای که در اغلب شیرآلات ساختمانی موجود در بازار به کار می‌رود، آلیاژ شمش برنج است که بر اساس اعلام سازمان استاندارد حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد آن مس بوده و باقی آن روی و دیگر ناخالصی‌های مجاز است.
  • برای شیرهای روشویی هم این روزها از شیرهای پایه بلند استفاده می‌شود که کاربری راحت‌تری داشته و ظاهر قشنگ‌تری دارد.
  • از دیگر نکات در راهنمای خرید شیرآلات ساختمانی، اهمیت میزان مصرف آب توسط شیرآلات است.
  • این روزها نسل جدید شیرآلات اهرمی استاندارد که از کارتریج سرامیکی استفاده می‌کنند، مشکلات آب بندی شیر را حل کرده است.
  • قیمت شیرآلات کارتریج سرامیکی تقریبا با دیگر انواع کارتریج یکسان است و به همین دلیل هم در هنگام خرید شیرآلات بهداشتی ساختمانی باید به نوع کارتریج به کار رفته در آن توجه کنید.
  • اغلب شیرآلات موجود در بازار به رنگ کروم، نیکل مات و برنز هستند که همه آنها دوام خوبی داشته و ظاهر آنها را برای چندین سال حفظ می‌کنند.