بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی
بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی
در دنیای cg و گرافیک، مانیتورها نقش حیاطی ایفا می‌کنند بنابراین داشتن یک مانیتور خوب و ایده‌آل از اولویت‌های یک طراح سه بعدی و انیمیشن‌ساز میباشد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی: مانیتورها در طول سال‌ها مانند هر سخت‌افزار دیگری همواره در حال تکامل و بهتر شدن بوده‌اند. مانیتورها در طول سال‌ها کوچکتر کم مصرف‌تر و باکیفیت‌تر شده‌اند و در سال‌های اخیر نیز کیفیت نمایش نیز به طرز شگفت انگیزی بهبود یافته است.

نکته قابل توجه در مورد خرید بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی، ویرایش ویدئو، ویرایش عکس، یا مدل سازی سه بعدی انیمیشن و CAD، این است که همه این کارها از نظر بصری نیازمند یک مانیتور کامل و ایده‌آل در هر زمینه میباشد.

شما می‌توانید یک مانیتور عالی برای ویرایش عکس‌های خود داشته باشید، و در عین حال دارای کیفیت صفحه نمایش عالی در ویرایش ویدئو یا هنگام ساخت انیمیشن در نرم افزار مدل‌سازی سه بعدی خود باشید این یعنی داشتن یک مانیتور کامل برای هر کاری.

بسیاری از افراد خلاق که بیش از یک زمینه ایجاد محتوای دیجیتال کار می‌کنند و این به شما کمک می‌کند لزوماً برای جستجوی مانیتورها به سخت افزار کاملاً تخصصی برای هر کار نیاز ندارید و صرفا داشتن مانیتور خوب برای شما کارآمد خواهد بود. هنگام خرید رایانه شخصی یا لپ تاپ، بسیاری از اختصارات مانند CPU ،GPU ،HDD یا RAM عمدتا شناخته شده هستند و انتخاب مانیتور هم بخش مهمی از یک سیستم کامپیوتر محسوب می‌شود.

ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی آشنا شوید:

کار گرافیکی شما نهایتا روی چه دستگاهی نشان داده می‌شود؟

انتخاب بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی: اولین چیزی که هنگام جستجوی مانیتور جدید باید از خود بپرسیم این است: ما برای چه نوع رسانه یا دستگاهی کار خود را ایجاد می‌کنیم؟

به طور مثال : وقتی در فتوشاپ کار می‌کنیم ممکن است برخی از عکس‌ها را ویرایش کنیم، سپس بر روی چاپگر جوهر افشان چاپ می‌شوند. اگر ما در طراحی گرافیک کار می‌کنیم، ممکن است آرم‌هایی را طراحی کنیم که هر دو در وب سایت‌ها نشان داده شوند و همچنین بر روی پوسترها و آگهی‌ها چاپ شوند. هنگام کار در طراحی حرکتی، ویرایش ویدئو یا انیمیشن سه‌بعدی، معمولاً می‌توان گفت که ما به صورت یک فایل دیجیتال باقی می‌ماند و در صفحه نمایش نشان داده می‌شود.

چه نوع صفحه‌هایی؟

آیا برای فیلم انیمیشن تهیه می‌کنید و کارهایتان در سینما نمایش داده می‌شود؟ یا برخی از کلیپ‌ها را ویرایش می‌کنید که در توییتر نشان داده می‌شوند و بیشتر در دستگاه‌های تلفن همراه مشاهده می‌شوند؟

چرا ما همه اینها را می‌پرسم؟ زیرا در وهله اول، شما باید درک خوبی از چگونگی محتوای خود از کار ایجاد شده داشته باشید. بسته به آنچه مخاطبین شما از آن استفاده می‌کند. و ثانیا، شما همیشه می توانید کار خود را با کیفیت بسازید و زمان زیادی را صرف جزئیات، دقت رنگ یا فریم در ثانیه کنید، در حالی که مخاطبین شما کیفیت محتوای شما رو متوجه نمی‌شوند.

در اینجا چند نمونه از ویژگی‌های مانیتور خوب آورده شده است که بسته به کار و نوع محتوا شما ممکن است لازمه کار شما نباشد:

داشتن مانیتور ۴K هنگامی که معمولاً محتوای تولیدی شما دارای همچین رزولوشنی نیست.

خرید یک مانیتور حرفه‌ای و با کیفیت با توجه به این که مخاطب شما فقط از صفحات موبایل با کیفیت پایینتر استفاده می‌کند برای دیدن محتوای ساخته شده توسط شما. ویا هنگامی که انیمیشن‌های شما با نرخ ۲۵ فریم در ثانیه اجرا می‌شوند، شما به یک صفحه نمایش ۱۴۴ هرتز نیاز دارید.

البته ممکن است شما به ویژگی‌های دیگری، مثلاً در هنگام بازی به ۱۴۴ هرتز یا نمایشگر ۴K برای باز کردن چندین برنامه همزمان، نیاز داشته باشید، اما این تمام ماجرا نیست.

نوع پنل مانیتور

سه نوع صفحه اصلی در مانیتورهای مدرن امروزی وجود دارد:

  • ۱_ پنل TN
  • ۲_ صفحه VA
  • ۳_ پنل IPS

اکنون، این سه نوع پنل دارای برخی ویژگی‌های بسیار خاص هستند و کاملاً مشخص خواهد شد که ما برای نوع کار خود از نظر بصری، چه نوع پنلی را انتخاب کنیم.

IPS Panel بهترین نوع پنل برای کارهای گرافیکی با کیفیت و جزئیات است. شما برای طراحی دقیق مطالب پروژه خود به بهترین نمایشگر رنگی موجود نیاز دارید.

داشتن زاویه دید بالا به ما امکان می‌دهد تا مانیتور را از زوایای مختلف مشاهده کنیم، بنابراین حتی یک همکار یا مشتری که در کنار شما ایستاده یا نشسته است می‌تواند به آنچه می بینید نگاهی بیندازد، بدون اینکه زاویه دید بیش از حد کنتراست و رنگ را تغییر دهد. مانیتورهای سطح بالا با صفحه IPS معمولاً حداقل دارای زاویه دید ۱۷۸ درجه به صورت عمودی و افقی هستند که بسیار کارآمد است.

دو نقطه ضعف اصلی در مانیتور پنل IPS قیمت و تأخیر در پاسخگویی است. پنل ips برای استفاده حرفه‌ای و نه بازی‌های سطح بالا هست.(مگر اینکه در حال ویرایش Motion Graphics یا فیلم های بالای ۶۰ فریم در ثانیه باشید)

البته قیمت، مسئله دیگری است، اما با توجه به اینکه حرفه ای‌ها بیشتر کار خود را با کارهایی که در رایانه‌های شخصی و جلوی مانیتور انجام می‌دهند، سعی می‌کنند بهترین را داشته باشند، خرید یک پنل ips ارزش این را دارد که برای یک صفحه نمایش با بالاترین کیفیت ممکن هزینه کنید. و این پنل ها معمولا عمر بالایی هم دارند. و این درست است، ماندگاری مانیتورها معمولاً بسیار بیشتر از اجزای دیگر PC است، شما می‌توانید به راحتی از ۲ تا ۳ نسل به روزرسانی رایانه شخصی یا بیشتر از یک مانیتور خوب استفاده کنید.

انعکاس براق و مات

بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی: تعداد بسیار زیادی تبلت، کامپیوتر و مانیتور در بازار وجود دارد که فقط گران و با کیفیت هستند، ولی به دلیل نوع بازتاب براق صفحه کارایی لازم را ندارند.

اما مسئله اصلی این است که، ما باید از مانیتورهای براق و بازتابنده نور دور بمانیم زیرا داشتن اشیا پر نور روشن، مانند لامپ‌ها و پنجره‌‌ها یا حتی مانیتورهای دیگر، نور در مانیتور شما منعکس می شود، و این برای شما خوشایند نخواهد بود و می‌تواند دیدن آنچه را که نمایش داده می‌شود دشوار کند و کیفیت کار شما را بسیار پایین بیاورد.

مانیتورهای حرفه‌ای دارای سطوح مات هستند، به این معنی که بازتاب‌هایی که از سطح نمایشگر بروز می‌دهد، به طور پراکنده و در عین حال کم نور می‌شوند تا کیفیت تصویر را تا حد ممکن واضح نشان دهند.

همیشه برای کارهای حرفه‌ای گرافیکی به دنبال یک صفحه مات باشید. بله، نمایشگرهای براق دارای کنتراست و دقت و شارپی رنگ بهتری هستند، اما شما به یک محیط کاری مناسب نیز نیاز خواهید داشت که هیچ چیز روشن روی مانیتور شما منعکس نشود و این تقریباً هرگز در دفاتر و خانه‌ها صدق نمی‌کند.

دقت رنگ و دامنه رنگی

بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی: طیف رنگی و دقت و عمق رنگ در مانیتور‌ها توسط چشم انسان قابل شناسایی است. در این طیف رنگی قابل مشاهده، مناطقی وجود دارد که می‌توان برای یک مانیتور درجه‌بندی کرد، از جمله “sRGB” و “Adobe RGB” که بیشترین محبوبیت را دارند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، Adobe RGB طیف رنگی بیشتری نسبت به sRGB را پوشش می‌دهد، به همین دلیل بسیاری از نمایشگرها را مشاهده می‌کنید که بیشتر از طیف Adobe RGB از درصد بیشتری از طیف sRGB پشتیبانی می‌کنند.

هدف ما هنگام خرید یک مانیتور با کیفیت بالا، به حداکثر رساندن درصد sRGB و Adobe RGB است.

همانطور که در بالا ذکر شد، برای بدست آوردن بهترین محدوده رنگ ممکن، باید مانیتورهایی را با پنل IPS بررسی کنیم، زیرا پنل‌های TN در این زمینه فاقد دقت هستند. اما حتی در مانیتورهایی که دارای پنل IPS هستند، باز هم تفاوت‌های زیادی وجود دارد در نوع کیفیت پنل ips.

معمولاً مشاهده خواهید کرد که بیشتر مانیتورها حداقل ۹۰٪ پوشش طیف sRGB و بیش از ۷۰٪ پوشش طیف Adobe RGB دارند. هرچه درصد پوشش بیشتر باشد، مانیتورها از نظر قیمتی گران‌تر می‌شوند.

مانیتورهایی با ۹۹٪ یا حتی ۱۰۰٪ پوشش Adobe RGB می‌توانند هزینه بالایی داشته باشند، در مقایسه با مانیتورهایی با حدود ۷۰-۸۰٪ پوشش Adobe RGB Spectrum.

عمق بیت رنگ

بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی: مانیتورها معمولاً یکی از دو عمق محبوب رنگی Color Bit دارند: ۸ بیت و ۱۰ بیت.

این عمق بیت‌ها به صورت بیت در هر کانال شناخته می‌شوند، بدین معنی که با ۸ بیت ۲۵۶ مرحله رنگی در هر کانال خواهید داشت (قرمز ، سبز و آبی). آنها با هم ۲۴ بیت در هر رنگ یا محدوده ۱۶.۷ میلیون رنگ را تشکیل می‌دهند که ما بیشتر به آن عادت کرده‌ایم.

مانیتورهای ۱۰ بیتی می‌توانند ۱۰ بیت در هر کانال خروجی بگیرند، بنابراین ۱۰۲۴ مرحله رنگی در هر کانال. این باعث می‌شود ۳۰ بیت برای هر رنگ و در مجموع یک میلیارد رنگ باشد.

بیایید با یک میلیارد رنگ شروع کنیم، که باید خیلی بهتر از یک رنگ ۱۶.۷ میلیون میلیونی باشد، آیا این درست است؟

هرچند مشکل در این مورد، این است که، بله رنگ‌های بیشتر بهتر هستند و کیفیت را بالاتر نمایش می‌دهند، اما سخت‌افزار و نرم‌افزار کل سیستم شما (به غیر از مانیتور) مجبور است از این مسئله به کمک شما بیاید و این یعنی داشتن یک سخت‌افزار و نرم‌افزار بروز و قدرتمند.

شما به یک کارت گرافیک نیاز دارید که از خروجی ۱۰ بیت پشتیبانی کند (معمولاً GPU های گران قیمت) و نرم‌افزار بروز و همچنین تنظیمات و فیلم شما نیز باید در ۱۰ بیت تنظیم باشد.

اگر روی یک JPG Image یا MP4 Movie کار می‌کنید یا انیمیشن خود را به ترتیب png ارائه می‌دهید، همه این قالب‌ها رنگ را در ۸ بیت در هر کانال ذخیره می‌کنند، به این معنی که ۱۰ بیت در هر کانال شما مانیتور عمق بیت بیشتری در کار شما نشان نخواهد داد.

سپس، اگر روی Canon RAW RED 10bit یا EXR Sequences (در میان سایر موارد) کار می‌کنید، به خوبی می‌توانید طیف رنگی بالاتری را که مانیتور ۱۰ بیتی به شما اعطا می‌کند، مشاهده کنید.

FRC

جدا از قابلیت ۱۰bit بودن، یک روش جالب برای دستیابی به عمق بیت بالاتر در رنگ‌ها برای مانیتورها وجود دارد که FRC: Frame Rate Control نامیده می‌شود.

مانیتورهای ۸ بیتی می‌توانند با روشن و خاموش کردن سریع پیکسل‌های نزدیک به یکدیگر، عمق بیت خود را افزایش دهند، که این امر باعث می‌شود عمق بیت بالاتر افزایش یابد، زیرا چندین پیکسل و رنگ به این روش ترکیب می‌شوند.

اگر واقعاً می‌خواهید از یک مانیتور ۱۰ بیتی به خوبی استفاده کنید، با یک مانیتور ۱۰ بیتی همراه باشید که بدون FRC به رنگ ۱۰ بیت دست یابد، زیرا FRC می‌تواند نویز ایجاد کند و هرگز به اندازه پشتیبانی واقعی از رنگ ۱۰ بیتی دقیق نخواهد بود.

بنابراین به طور خلاصه می‌گوییم: ۱۰ بیت عالی است، اما فقط درصورتی که بدون استفاده از FRC به دست آید.

اندازه و وضوح مانیتور(رزولوشن)

اندازه و وضوح نمایشگرها عمیق‌تر از آنچه تصور می‌شود به یکدیگر مرتبط هستند.

اندازه یک مانیتور معمولاً در اینچ (”) Diagonal of the Span Span قرار می‌گیرد. این مسئله تشخیص عرض و ارتفاع واقعی صفحه را تا حدودی مشکل‌ساز می‌کند، زیرا علاوه بر این باید نسبت Aspect Rateo را بدانید تا تشخیص دهید مانیتور از چه عرض و ارتفاعی برخوردار است.

بنابراین مانیتور ۲۷ اینچی که نسبت ابعادی آن ۴:۳ باشد، بسیار بلندتر و پهنای کمتری نسبت به مانیتور ۲۷ ″، با نسبت ۱۶:۹ دارد.

نگاهی به دو مانیتور زیر بیندازید. هر دو ۲۵ ″ هستند! بنابراین حتماً نسبت تصویر را نیز بررسی کنید.

امروزه مانیتورها معمولاً با نسبت های ۱۶:۹ یا ۱۶:۱۰ ساخته می‌شوند و مانیتورهای Ultra-Wide بخش بازی را با نسبت های ۲۱:۹ یا بالاتر بخش بازی را در اختیار می‌گیرند.

محبوب‌ترین نمایشگرها برای کارهای حرفه‌ای و گرافیکی حداقل اندازه ۲۴ اینچ یا ۲۷ اینچ و بالاتر با نسبت ابعاد ۱۶:۹ هستند.

نمایشگرهای ۴K و High-DPI

بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی: هنگام استفاده از مانیتور کوچکتر با وضوح بالا، به طور مثال مانیتور ۲۳ اینچی که دارای رزولوشن ۴K است، باید مراقب باشید که اگرچه بیشتر روی صفحه، متن، آیکون‌ها، منوها، رابط گرافیکی و سایر موارد روی صفحه قرار می‌گیرید اطلاعات نیز بسیار کوچکتر نمایش داده خواهد شد.

این مورد می‌تواند چشمان شما را خسته کرده و خیلی زود شما را خسته کند، بنابراین در وضوح تصویر در مانیتورهای کوچکتر زیاده روی نکنید.

مایکروسافت ویندوز دارای یک ویژگی به نام Display Scaling است که می‌تواند عناصر رابط کاربری شما را در مقیاس بالا قرار دهد، بنابراین در مانیتورهای DPI بالا بزرگتر هستند، اما همه نرم‌افزارهای گرافیکی از این پشتیبانی نمی‌کنند و ممکن است هنگام وارد شدن پیکسل، رابط کاربری شما را تا حدی تار کند وکیفیت محتوای شما کاهش یابد.

نسبت کنتراست

هنگام بررسی مانیتورهای جدید، به احتمال زیاد با برخی از تولیدکنندگان تبلیغات مانیتورها مواجه خواهید شد که دارای نسبت کنتراست بالا ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ گازیلیون به ۱ هستند. این عالی به نظر می‌رسد اما این مورد کاملاً بازاریابی است و به ما در تشخیص اینکه مانیتور خاص خوب است یا خیر کمک نمی‌کند.

دو چیز معمولاً در برگه مشخصات ذکر می شود:

نسبت کنتراست پویا .
نسبت کنتراست استاتیک.
شما می‌توانید کنتراست پویا را نادیده بگیرید، زیرا این مقدار با اندازه‌گیری بیشترین فاصله بین تاریکی و روشنایی بدست می‌آید که یک نمایشگر می‌تواند در تنظیمات مختلف روشنایی روی مانیتور انجام دهد.

“متفاوت” واژه مهم در اینجا است، زیرا مطمئناً روشنایی خود را تغییر نخواهید داد یا روشنایی پشت را روشن و خاموش نمی‌کنید تا از این کنتراست عالی که تولید کننده مانیتور از آن صحبت می‌کند، برخوردار شوید.

آنچه ما می‌خواهیم بیشترین فاصله بین تاریکی و روشنایی است که یک مانیتور می‌تواند در همان تنظیم روشنایی انجام شود.

این همان چیزی است که نسبت کنتراست استاتیک بیان می‌کند و ما باید هنگام خرید بهترین مانیتور برای طراحی گرافیک، ویرایش ویدئو، انیمیشن سه‌بعدی یا هر یک از کارهای دیگر که از نظر بصری وجود دارد، مراقب آن باشیم. مانیتور پنل IPS انتخاب خوبی است که حداقل دارای نسبت کنتراست استاتیک ۵۰۰:۱ باشد، بهتر از ۱۰۰۰:۱٫

روشنایی

روشنایی مناسب بسیار خوب است. هرچه (cd / m² (candela [شدت نور] در هر (متر مربع) بالاتر باشد، صفحه مانیتور روشن‌تر می‌شود.

با خرید یک مانیتور که بسیار صفحه روشنی دارد، اشتباه نکنید.

به این فکر کنید که کجا و چه زمانی کار می‌کنید و محیط کاری شما چگونه است.

اگر زمان کاری شما معمولا شب هست یا در اتاق‌های تاریک کار می‌کنید، یک مانیتور با صفحه روشن خوب نخواهد بود، زیرا چشمان شما می‌توانند با شدت کلی نور محیط به سرعت سازگار شوند.

این بدان معناست که وقتی هوا تاریک است، مردمک چشم گشاد می‌شود و باعث می‌شود نور بیشتری به شبکیه چشم شما وارد شود و به روشنایی کمتری در مانیتور خود نیاز خواهید داشت.

اگر در فضای باز کار می‌کنید یا در محیط بسیار روشن هستید، به یک مانیتور با cd / m high روشنایی بالا احتیاج دارید تا بتوانید هر چیزی را که در مانیتور نشان داده شده است تشخیص دهید.

ویژگی بهترین مانیتورها برای طراحی گرافیکی

  • نوع صفحه : پنل IPS.
  • نوع صفحه : انعکاس مات.
  • دقت رنگ : Adobe RGB و sRGB باید تا حد ممکن از نظر درصد بالا باشند.
  • عمق رنگ : برای بیشتر ۸ بیت ، اگر می‌دانید می توانید از آن استفاده کنید ، ۱۰ بیت به عمق رنگ بروید.
  • اندازه : حداقل ۲۴ “در رزولوشن Full-HD ، هرچه مانیتور بزرگتر باشد ، وضوح تصویر نیز بالاتر است.
  • کنتراست : نسبت کنتراست استاتیک حداقل ۵۰۰:۱ ، بهتر ۱۰۰۰:۱ (نه کنتراست پویا!).
  • روشنایی : به روشنایی محیط کار شما بستگی دارد، اما مشخصات خوب بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ سی دی در متر مکعب است.
  • Refresh Rate : نرخ تازه سازی ۶۰Hz برای بیشتر افراد خوب است. اگر کار شما فیلم سریع یا طراحی بازی را به همراه دارد ،به سراغ ۱۰۰Hz 120Hz یا ۱۴۴Hz بروید.
  • مانیتورها و نوع چندگانه آن : ما حداقل دو مانیتور تخت با اندازه استاندارد را نسبت به مانیتورهای فوق العاده گسترده یا منحنی برای کارهای حرفه ای توصیه می کنیم.
  • ویژگی‌های اضافی: در صورت نیاز به آنها : Pivot ، اتصال USB / صوتی، اتصالات نمایشگر چندگانه مانندHDMI DVI ، VGA ، درگاه نمایش، قابلیت نصب بازوی مانیتور VESA، بلندگوها.
  • منبع خبر : آرشیتکت سلام