مشکلات خرید ملک در ترکیه چیست؟
مشکلات خرید ملک در ترکیه چیست؟
سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک در سال های اخیر توسط ایرانیان به شدت افزایش داشته است، لذا بر آن شدیم تا به خطرات و معایب خرید ملک در ترکیه بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،مشکلات خرید ملک در ترکیه؛ طی دو سال اخیر خرید ملک در ترکیه به چندین برابر سال های قبل رسیده است. بر اساس آمارهای اعلام شده در ترکیه، ایرانیان طی سه سال گذشته و از زمان اعمال تحریم های آمریکا، جزء سه کشور اول خریدار خانه در ترکیه بوده اند.

روس ها و عراقی ها از دیگر مشتریان خرید خانه در ترکیه هستند. بازار املاک ترکیه که در پی بحران همه گیری کرونا در رکورد به سر می بُرد به برکت خرید هزاران واحد مسکونی از سوی مشتریان خارجی طی ماه های گذشته احیا شده و با رشد ورود گردشگران خارجی به ترکیه در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با کاهش فاحش گردشگران خارجی در سال ۲۰۲۰، اقتصاد ترکیه دوره بازیابی پس از کرونا را می گذراند.

مهاجرت به ترکیه از طریق روش های مختلفی مانند تحصیل، کار و سرمایه گذاری امکانپذیر است که خرید ملک نیز از روش هایی است که متقاضیان زیادی را به خود جلب کرده است.

خرید ملک در ترکیه مورد توجه بسیاری از اتباع خارجی است و متقاضیان خرید ملک باید خطراتی که ممکن است سرمایه آنها را تحت تاثیر قرار دهد را بررسی نمایند. خطرات ناشی از بحث مصادره اموال و امنیت سرمایه ای که برای خرید ملک در ترکیه صرف شده است، بسیار اهمیت دارد. زیرا بعضی از دولت ها اموال خریداران خارجی را تصرف می نماید یا با اعمال سیاست هایی محدود کننده مانع از توسعه و رشد ملک خریداری شده آنها می گردند که باعث ایجاد خسارت مالی می شود. طبق آمار وضعیت کشور ترکیه در زمینه مصادره اموال، نشان می دهد که سرمایه گذاری در ترکیه وضعیت مطلوبی ندارد.

مجتبی یوسفی؛ عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مدعی شده ایرانیان در فاصله سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بیش از هفت میلیارد دلار ارز برای خرید خانه به ترکیه برده اند.

با خرید ملک به ارزش بالای ۲۵۰ هزار دلار که حدودا معادل هفت میلیارد تومان میتوانید شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید که البته این موضوع با بحث اقامت تفاوت دارد زیرا اقامت به صورت سالانه بوده و هر سال تمدید می شود و این احتمال و خطر وجود دارد که شاید تمدید نشود و مجبور به خروج از کشور شوید.

در این مطلب به بررسی معایب و مشکلات خرید ملک در ترکیه و خطراتی احتمالی میپردازیم.

امکان ابطال قرارداد خرید ملک

از معایب اصلی خرید ملک می توان به ابطال قرارداد خرید ملک اشاه کرد و چنانچه سرمایه گذار، ملکی را خریده باشد که قوانین جمهوری ترکیه را نقض کند شامل این قانون می شود.

اگر ملک خریداری شده مورد تایید وزارت ها و سازمان های مربوطه ترکیه نشود، مهلت شروع پروژه ساخت ساختمان در زمینی که خریداری شده است تمام شود(قوانین ترکیه می گوید زمانی که تبعه خارجی زمینی در این کشور خریداری کند، ۲ سال فرصت دارد که پروژه ساخت را شروع کند) و همچنین اگر مجوز پایان کار نداشته باشد، امکان ابطال قرارداد خرید ملک توسط کشور ترکیه امکان می پذیرد.

پرداخت مالیات و هزینه های جانبی خرید ملک

نرخ مالیات در ترکیه نیز بسیار اهمیت دارد زیرا میزان مالیات در یک کشور رابطه مستقیمی با میزان سود و دریافت خالص از شرکت مورد سرمایه گذاری است و هرچه نرخ مالیات بیشتر باشد، سود حاصل برای سرمایه گذاران کمتر خواهد بود.

مالیات درواقع انتقال بخشی از درآمد به دولت یا بخشی از سود فعالیت های تجاری و اقتصادی است که توسط سرمایه گذاران به دولت پرداخت می شود.

به محض این که سرمایه گذار اقدام به خرید ملک در کشور ترکیه نماید، باید برای ملک خریداری شده مالیات پرداخت کند. علاوه بر مالیت هزینه های جانبی دیگری که شامل هزینه‌ ثبت سند و حق مشاوره به موسسات املاک نیز می شود. در صورتی که سرمایه گذار قصد اجاره دادن ملک خود را داشته باشد، باید مالیات بر درآمد حاصل از آن را نیز پرداخت نمایند.

وعده دروغ خرید ملک ارزان در ترکیه

افراد سود جو در قالب های مختلف سعی به فریب مردم دارند. این اشخاص نه الان بلکه در گذشته نیز وجود داشتند. عموما با ترفند فروش ملک ارزان در ترکیه مشتریان خود را فریب می دهند. باید بدانید هیچ ملکی در ترکیه ارزان فروخته نمی شود. این نکته بار ها گفته شده است. تمامی املاکی که در ترکیه به فروش می رسد به قیمت معقول و تحت نظارت مراجع ذیربط است. با توجه به اینکه اخیرا ارائه گزارش بازرسی و کارشناسی املاک الزامی شده است، تمامی قیمت ها اصولی و بر اساس ارزش واقعی ملک تعیین می شود.

پس هیچگاه فریب خرید ملک ارزان در ترکیه را نخورید، در واقع قیمت ملک در ترکیه نسبت به کشور های اطراف و همچنین کشور های اروپایی ارزان است. بدون شک خانه ای که در ترکیه ارزان است، یا وام آن پرداخت نشده است یا دارای مالیات و بدهی به دولت است.

بخوانید:  پرمعامله ترین مناطق تهران کدامند؟
  • منبع خبر : ایسکانیوز