موزه آینده دبی؛ ترکیبی از ظرافت، خلاقیت و هنر زیبانویسی
موزه آینده دبی؛ ترکیبی از ظرافت، خلاقیت و هنر زیبانویسی
موزه آینده (The Museum of the Future) یک موزه در شهر دبی می باشد که براساس اطلاعات منتشر شده در سال ۲۰۲۱ میلادی افتتاح خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، تاریخ افتتاح موزه آینده دبی ابتدا در سال ۲۰۲۰ میلادی بود که به سبب همه گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد)! موزه آینده که در بزرگراه شیخ زاید دبی و در فاصله کمی از برج خلیفه واقع شده است، به چالش ها و فناوری هایی که دنیای آینده را شکل می ‌دهد، خواهد پرداخت. اما جدیدترین تصاویر منتشر شده از موزه آینده (The Museum of the Future) بیانگر این موضوع است که نمای بیرونی این پروژه در حال اتمام می باشد.

موزه آینده (The Museum of the Future) با روکشی از فولاد ضدزنگ (متشکل از ۲۴۰۰ بخش متقاطع فولادی) پوشیده شده است و با هنر خطاطی عربی تزئین شده است! فرآیند ساخت و ساز این پروژه در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد. طرح بیضی شکل این موزه، یکی از مهم ترین نقاط قوت آن برای هر چه بیشتر دیده شدن آن است؛ طرحی که توسط استودیوی معماری کیلا دیزاین (Killa Design) ارائه شد و در همکاری با کمپانی ساخت و ساز بریتانیایی Buro Happold به مرحله اجرا رسید. استفاده از خط خوشنویسی شده ی عربی بر روی موزه در ارتفاع حدود ۸۰ متری و همچنین کاربرد ۱۴ کیلومتر لامپ LED برای نورپردازی آن، جلوه و شکوه این موزه را دو چندان کرده است! استودیوی معماری کیلا دیزاین (Killa Design) بر این باور است که طراحی پایانی این موزه، ابتکاری جدید در عرصه معماری مدرن خواهد بود.

نظرات نخست وزیر امارات متحده عربی درباره موزه آینده دبی

محمد بن راشد آل مکتوم، نخست ‌وزیر و نایب رئیس امارات متحده عربی و حاکم دبی درباره این پروژه که ابتکاری است از سوی بنیاد آینده دبی (Dubai Future Foundation) می گوید:

” موزه آینده به زبان عربی صحبت می ‌کند و اصالت عرب ما را به آرمان ‌های جهانی ما ترکیب می کند! این نمادِ مهندسی جهان است، اما به زبان عربی صحبت می کند. هدف ما ساختن معجزه های مهندسی نیست! هدف ما ساختن معجزات انسانی است که بتواند از موزه برای ساختن آینده‌ بهتر استفاده کند. دبی به ساختن خود ادامه می ‌دهد… جهان برای کسانی که می دانند چه می خواهند، به حرکت و پیشرفت خود ادامه می دهد. موزه آینده خلاق ‌ترین، نوآورترین و تاثیرگذارترین مرکز منطقه در صنعت آینده و پیشبرد روند پایداری و توسعه خواهد بود. “

موزه آینده دبی

اهداف مهم ساخت موزه آینده دبی

یکی از اهداف اصلی موزه آینده (The Museum of the Future) دبی، بدست آوردن جایگاهی مناسب در سیستم رتبه بندی ساختمان‌ های سبز LEED است. این موزه با معماری خاص خود، مجهز به سیستم بازیافت آب شیرین و بهره گیری از سیستم خورشیدی بدست آمده از پنل های خورشیدی است.

بخوانید:  موزه ملی قطر؛ طرحی الهام گرفته از شکوفه‌های گل رز

اما توبیاس باولی (Tobias Bauly)، مدیر پروژه کمپانی ساخت و ساز Buro Happold درباره این پروژه می گوید: ” هدف از طراحی موزه آینده، فراهم ساختن کاتالیزوری برای پیشبرد مفاهیم و ایده های خلاقانه بود! “

در موزه آینده دبی، نمایشگاه‌ ها در پشت شیشه‌ ها قرار ندارند! در واقع آن ها تعاملی هستند. سه طبقه از هفت طبقه ی این موزه، تجربه ‌ای منحصربه ‌فرد را برای بازدیدکنندگان خواهد داشت؛ به نحوی که افراد در این موزه، تجربه ‌ای تئاتری و نمایشی خواهند داشت، نه یک موزه عادی و نمایشگاهِ پشت شیشه.

موزه آینده دبی
موزه آینده دبی

استفاده از هنر کالیگرافی در طراحی موزه آینده دبی

نکته ی جالب توجه در پروژه موزه آینده دبی، تفکر حاکم بر طراحی نمای آن است: استفاده از هنر کالیگرافی. کالیگرافی (هنر زیبانویسی) نوعی نقاشی است که در آن خطوط با یکدیگر برخورد دارند و در واقع نوعی کمپوزسیون خط است! و هنرمند اشکالی بوجود می ‌آورد که زیبا است. بد نیست بدانید این نوع نقاشی در ایران، به دوران قبل از صفویه باز می‌گردد! ولی در دوره قاجار از زمان میرزا غلامرضا امیرخانی خوشنویس که با خط نستعلیق سیاه مشق کرد، کالیگرافی شکل گرفت.

کالیگرافی عربی نوعی از هنرهای بصری است که از ۲۸ خط عربی که از الفبای Aramaic Nabataean مشتق شده است، شکل گرفته است که به این ترتیب حسی از خلاقیت و الهام بخشی را به بیننده ی خود القا می کند! با گذشت زمان، کالیگرافی عربی از شکل کلاسیک به مدرن تغییر پیدا کرد که این نه تنها یک تغییر موفقیت آمیز است، بلکه یک موفقیت در هنر خوشنویس جهان نیز به شمار می رود.

طراحی نمای پروژه موزه آینده (The Museum of the Future) متشکل از یک کالیگرافی شامل شعری از محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی است که پیرامون چشم انداز او برای آینده این شهر به زبان عربی سروده است!

موزه آینده دبی
موزه آینده دبی
  • منبع خبر : آبگینه