تجمیع املاک چیست و چه شرایطی دارد؟
تجمیع املاک چیست و چه شرایطی دارد؟
موضوع تجمیع املاک در سال های گذشته به خصوص در شهرهای بزرگ بسیار مورد توجه بوده است. با افزایش جمعیت کلان شهرها و نیاز به تولید مسکن انبوه، تجمیع قطعات کوچک به خصوص در مناطق بافت فرسوده برای ساخت و ساز آپارتمان ها و مجتمع ها صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، تجمیع املاک چیست؟ واژه تجمیع به معنای گرد کردن و جمع کردن می باشد. تجمیع املاک نیز به معنای ادغام چندین ملک در همسایگی هم و ساخت و ساز جدید در این نواحی می باشد.

به طور معمول ۲ نوع تجمیع املاک در اداره ثبت اسناد و املاک صورت می گیرد؛ یک نوع آن، ادغام چندین پلاک توسط مالکان آن هاست به طوری که این پلاک ها در یک محدوه قرار گرفته باشند و با حدود یکسانی مشخص شوند.

نوع دوم تجمیع املاک، زمانی است که مالک تمام پلاک ها یک نفر باشد. در این صورت مالک می تواند املاک خود را تجمیع حدود کند، سند مالکیت قطعات کوچک را باطل کند و یک برگ سند مالکیت برای قطعات تجمیع شده از اداره ثبت دریافت نماید.

تجمیع املاک چیست؟ برای نیل به این هدف، دولت اقدام به ارائه بسته های تشویقی برای تجمیع املاک و نوسازی و بازسازی در مناطق بافت فرسوده کرده است.

روش های تجمیع املاک چیست؟

یکی از روش های تجمیع املاک از طریق خرید خانه های کلنگی از مالکان آن ها و سرمایه گذاری برای تخریب و نوسازی آن می باشد.

روش دیگر، شراکت مالکان خانه های کلنگی در تخریب و نوسازی آن ها می باشد؛ به این صورت که مالکان زمین خود را طی قراردادی به شرکت های خصوصی می سپارند و پس از بازسازی، مطابق با قرارداد تعدادی از واحدهای مسکونی ساخته شده به آن ها تعلق می گیرد.

شرایط تجمیع املاک چیست؟

  • قطعاتی که قرار است تجمیع شوند باید سند مالکیت رسمی داشته باشند.
  • سند مالکیت قطعاتی که قرار است تجمیع گردند باید با محل مورد نظر تطابق داشته باشند.
  • قطعاتی که قرار است تجمیع شوند باید در همسایگی هم قرار گرفته باشند تا در زمان تجمیع تجاوز به معبرها صورت نگیرد.
  • قطعاتی که برای تجمیع در نظر گرفته شده اند باید کاربری یکسان داشته باشند.
  • قطعاتی که قرار است تجمیع شوند نباید در گرو رهن یا وثیقه قرار گرفته باشند.
  • در تجمیع باید حق ارتفاق غیر رعایت شده باشد.

ضوابط تشویقی تجمیع املاک چیست؟ (طرح تفضیلی قدیم شهر تهران)

در طرح تفضیلی قدیم شهر تهران، برای تشویق متقاضیان تجمیع پلاک تخفیف هایی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر ارائه شده است.

کم ترین مساحت قطعات تجمیع شده (متر مربع)درصد تخفیف
۵۰۰۱۵
۱۰۰۰۲۵
۱۵۰۰۳۵
۲۰۰۰۴۰
۲۵۰۰۴۵
۳۰۰۰۵۰
بیش از ۳۰۰۰۵۰

ضمناً عوارض زیربنا و مازاد تراکم دریافتی از سوی شهرداری تهران برای کاربری های مسکونی به شرح جدول زیر می باشد.

ضمناً عوارض زیربنا و مازاد تراکم دریافتی از سوی شهرداری تهران برای کاربری های مسکونی به شرح جدول زیر می باشد.

تعداد پلاک های تجمیع شدهدرصد عوارض وضع شده
۲۵۰
۳۴۰
۴۳۰
۵۲۰
۶۱۰

هم چنین تبصره های در نظر گرفته شده برای پلاک های تجمیع شده در طرح تفضیلی شهر تهران در ادامه ارائه شده اند.

تبصره (۱): تخفیف های در نظر گرفته شده به املاکی تعلق می یابد که متوسط متراژ قطعات تجمیع شده پس از ساخت و ساز نهایتاً ۱۰۰ متر مربع باشد.

بخوانید:  بازآفرینی شهری در مازندران: بررسی پروژه‌های بازسازی و نوسازی

تبصره (۲): حداقل متراژ در نظر گرفته شده برای مجموع قطعاتی که از این طرح استفاده می کنند ۱۲۰ متر مربع می باشد.

تبصره (۳): در صورتی که پس از ساخت و ساز، پلاک های تجمیع شده متراژی بیش از ۲۰۰ متر مربع داشته باشند؛ تسهیلات پرداخت شده همان تسهیلات قطعات کم تر از ۲۰۰ متر مربع از نظر پیشروی و نورگیری خواهد بود.

تبصره (۴): در صورتی که تجمیع پلاک ها موجب شود که گذرهای اختصاصی این قطعات حذف شود؛ شهرداری وجهی از این بابت دریافت نمی کند و آن را به طور رایگان به مالکان واگذار خواهد کرد.

تبصره (۵): این طرح تنها مربوط به تجمیع فیزیکی قطعات است؛ بنابراین شهرداری باید برای این املاک پروانه صادر کند. مالکان نیز تا زمان پایان پروژه مهلت دارند که برای تجمیع ثبتی قطعات اقدام کنند.

تجمیع املاک چیست ؟شرایط طرح تفضیلی جدید شهر تهران

  • تفکیک ملک و اراضی در تمامی پهنه های شهر، پس از رعایت برهای اصلاحی برای پهنه مسکونی با وسعت کم تر از ۱۰۰۰ متر مربع و برای سایر پهنه ها کم تر از ۲۰۰۰ متر مربع ممنوع است. هم چنین در صورت داشتن درخواست تفکیک املاک بیش از مساحت های یاد شده؛ مساحت هر کدام از قطعات تفکیک شده در پهنه مسکونی نباید از ۵۰۰ متر مربع کم تر باشد. این مقدار در سایر پهنه ها نیز نباید کم تر از ۱۰۰۰ متر مربع باشد.

تبصره (۱): کم ترین عرض قطعات تفکیک شده در پهنه های مسکونی ۱۰ متر مربع در نظر گرفته شده ایت. نسبت طول به عرض قطعه نیز نباید بیش از ۵ به ۱ باشد.

تبصره (۲): کم ترین عرض قطعه تفکیک شده در پهنه های مختلط ۱۵ متر در نظر گرفته شده است. نسبت طول به عرض قطعه نیز نباید بیش از ۶ به ۱ باشد.

تفکیک اعیان: شرایط تجمیع املاک

  • تفکیک اعیان ساختمان هایی که مطابق با اصول و مقررات این طرح بنا شده در صورت همزمان بودن با اختتام کار صادر شده از شهرداری مجاز است اما پس از آن هر گونه تفکیک اعیانی ممنوع است.
  • تمامی زمین های بزرگ مقیاس که بیش تر از یک هکتار در نظر گرفته می شوند و تحت مالکیت عمومی و دستگاه های دولتی قرار دارند؛ تنها با تدارک طرح های توجیهی و تصویب در کمیسیون ۵ و مطابق با پهنه های طرح های تفضیلی مجاز و قابل استفاده هستند.
  • تفکیک زمین های کشاورزی و باغ های واقع در شهر تهران تنها بر اساس شیوه نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون زمین شهری مجاز و قابل انجام است.
  • کم ترین مساحت قطعه تجمیع شده در پهنه های مسکونی تا پایان سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۰۰ متر مربع؛ تا پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۵۰ متر مربع؛ تا پایان سال ۱۴۰۵ برابر با ۳۰۰ متر مربع و از ابتدای سال ۱۴۰۶ به بعد ۵۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.
  • برای تجمیع قطعات به درخواست مالک، به ازای هر قطعه مازاد بر یک مورد تجمیع، ۲۰ درصد به تراکم مجاز اضافه می شود.
  • برای تشویق تجمیع از سوی مالکان، ساخت و ساز در زمین های با متراژ ۱۰۰۰ متر مربع و بیش تر، شامل طرح های تخفیفی سالانه و دائمی شهرداری تهران پس از تصویب در مراجع ذیصلاح می گردد.
  • منبع خبر : ملک هفت