پارک پاکو سانچز؛ طرحی برای افزایش سلامت روانی افراد جامعه!
پارک پاکو سانچز؛ طرحی برای افزایش سلامت روانی افراد جامعه!
پروژه پارک پاکو سانچز (Paco Sanchez) با هدف ترویج بازی های بین نسلی طراحی شده است و بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه تاکید دارد!

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، پروژه پارک پاکو سانچز با هدف اصول فراگیری ، طراحی سطوح مختلفی از بازی های فیزیکی و همچنین فضاهایی برای حمایت از اجتماعات و رویدادهای جمعی میسر شده است.

در بخش ورودی این پارک، با نمادی از پاکو سانچز (Paco Sanchez) مواجه می شویم؛ پاکو سانچز در سال ۱۹۵۴ میلادی اولین ایستگاه رادیویی اسپانیایی زبان را در شهر دنور (Denver) راه اندازی کرد. علاوه بر این، وی به عنوان یک رهبر مدنی محبوب و نماینده ایالت دنور در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا نیز شناخته می شد.

عشق او به موسیقی و ارتباط صمیمی با جامعه، یک ایده ی الهام بخش برای تیم طراحی بود تا پخش موسیقی را به عنوان یکی از شاخص های اصلی این پارک لحاظ نمایند! جالب است بدانید روح حاکم بر این پارک شهری، موسیقی اسپانیایی را به عنوان یک میراث غنی با استفاده از رنگ و فرم بیان می کند. عناصر بازی منحصر به فرد تعبیه شده در این پارک همراه با هنر نهفته در درون خود، حس مکان را به بهترین نحو ممکن بیان می دارد و تجربه ای خاص را برای مخاطب خود خلق می نماید.

ایده طراحی پارک پاکو سانچز

پارک پاکو سانچز (Paco Sanchez) براساس ایده Play Loop طراحی شده است؛ بدین صورت که مجموعه ای از بازی ها در امتداد یک مسیرِ حلقه ای زیگ زاگی شکل سازماندهی شده اند. لازم به بیان است در این پارک شهری به موضوع دسترسی برای افراد کم توان نیز توجه ویژه ای شده است! در نقاط مختلفی از این پروژه، رمپ های به چشم می خورد که حرکت را برای افراد کم توان سهل می نماید.

بخوانید:  پارک نوار لاس وگاس؛ پر رفت‌وآمد ترین پارک دنیا

مسیرهای زیگ زاگی شکل و همچنین منطقه ی بازی ها درون فضایی شبیه به یک سکوی ضبط موسیقی طراحی شده اند! در این پروژه، فضاهای تفریحی دیگری از جمله زمین های بازی بسکتبال، اسکیت بورد و… جانمایی شده است.

پارک پاکو سانچز
پارک پاکو سانچز

حلقه بازی پارک پاکو سانچز

این ناحیه از پارک با الهام از مفهوم اصلی حلقه و با استفاده از تپه های شیب دار پارک طراحی شده است؛ تبدیل یک منطقه ی بلااستفاده به یک محیط تعاملی پویا! جالب است بدانید شیب های تند این منطقه به راه حلی نوآورانه در طراحی سبب شده است و یک مسیر پیاده روی زیگ زاگی شکل و مجموعه ای از فرم ها را برای توان یابان (توان یاب، معلول نیست!) پدید آورده است. جذابیت بصری این تپه ها به گونه ای است که بازدیدکنندگان را به سوی خود دعوت می نماید تا درون این حلقه ها به کاوش بپردازند!

 پارک پاکو سانچز
پارک پاکو سانچز

پخش موسیقی در پارک

علاقه ی قلبی پاکو سانچز (Paco Sanchez) به موسیقی در سرتاسر نقاط این پارک بیان شده است! این اتفاق با بهره گیری از بازی هایی به شیوه ی روایت گری و خلق داستان انجام شده است. از جمله این بازی ها می توان به برج میکروفون (Mic Tower)، سرسره گرامافون (Gramophone Slide)، کوهنوردی فرکانس (Frequency Climber) و یک پل موزیکال (musical bridge) در ناحیه ی بالایی منطقه حلقه بازی (Play Loop) اشاره کرد.

اطلاعات تکمیلی پارک پاکو سانچز

دنور (Denver)، ایالات متحده آمریکا

معمار/معماران: استودیو دیگ (Dig Studio)

معمار/معماران مسئول: Laurel Raines , ASLA , PLA

طراح منظر و سرپرست پروژه: Dig Studio

پیمانکار: City & County of Denver Park & Recreation

مساحت: ۴۸۵۶۲ مترمربع

سال پروژه: ۲۰۲۰ میلادی

  • منبع خبر : هنر و معماری آبگینه