کتابخانه اودی؛ نمادی از غرور ملی کشور فنلاند
کتابخانه اودی؛ نمادی از غرور ملی کشور فنلاند
کتابخانه Oodi هلسینکی نمادی از غرور ملی در کشوری است که دارای یکی از بالاترین میزان سواد در جهان بوده و با اجرای این پروژه جذاب توانسته آن را به رخ بکشد.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، کتابخانه اودی که توسط شرکت مشهور معماری فنلاندی ALA طراحی شده، در مرکز هلسینکی خودنمایی می‌کند. این کتابخانه به‌عنوان محلی برای جمع‌شدن کل جامعه، پلی بین آموزش و پرورش و عموم مردم خواهد بود.

از دهه ۱۹۲۰ میلادی کتابخانه‌ها جایگاه مهمی در فرهنگ فنلاند داشته‌اند و امروزه تقریبا نیمی از جمعیت حداقل یک بار در ماه از کتابخانه عمومی استفاده می‌کنند. بنابراین قدرت در طراحی و معماری نوین این کتابخانه توانسته نمادی از بالاترین نرخ سواد جهانی در این کشور را به نمایش درآورد و در این زمینه بسیار موفق عمل کند.

کتابخانه اودی
کتابخانه اودی

این کتابخانه حدود ۱۷ هزار و ۲۵۰ مترمربع است که مرزهای جدیدی را برای توسعه کتابخانه‌ها و افزایش مطالعه در کشور فنلاند ترسیم کرده و توانسته توجه سایر معماران و طراحان داخلی را به سوی خود جلب کند.

برای این منظور، کتاب‌ها فقط یک سوم این ساختمان عظیم را پر می‌کنند. علاوه بر آن، این پروژه مملو از نوآوری‌ها، کتابخانه مدنی، استودیوی ضبط، فضای سازندگان، سالن سینما، رستوران، کافه و بالکن عمومی است. به این ترتیب، کتابخانه به یک قطب فرهنگی کاملا تفریحی و تجاری نیز تبدیل می‌شود که فراتر یک محل عمومی مطالعه خواهد بود.

طراحی و ساخت کتابخانه اودی

معماران، ساختمان را به سطوح کاملا مشخص تقسیم کردند، در حالی که طبقه همکف به‌عنوان یک فضای عمومی عمل می‌کند که امتداد فضای خارجی است. طبقه فوقانی نیز به بهشت ​​کتاب معروف بوده و شامل یک اتاق مطالعه با فضای آرام است. در اینجا بازدیدکنندگان مکانی آرام برای ادغام با ادبیات مورد علاقه خود پیدا می‌کنند.

بخوانید:  همه چیز درباره سیاسی ترین خانه ایران

با استفاده از مواد محلی، نما با صنوبر فنلاندی و منحنی، به‌روشی پوشانده شده است که هنگام مراسم عمومی در مقابل کتابخانه، پناهگاه ایجاد می‌کند. نگاه خیره‌کننده و مدرنیستی ساختمان، هم ادای احترامی به گذشته فنلاند است و هم نگاهی است به آینده آنچه کتابخانه‌ها می توانند باشند.

کتابخانه اودی
کتابخانه اودی
  • منبع خبر : اسکان نیوز