آشنایی با اصول کاربردی و ایده‌های طراحی اتاق نشیمن
آشنایی با اصول کاربردی و ایده‌های طراحی اتاق نشیمن
اتاق نشیمن از جمله مکان هایی است که اکثر افراد سعی می کنند آن را به بهترین شیوه طراحی نمایند. برخلاف تصور برخی افراد که گمان می کنند اتاق نشیمن باید بسیار راحت و ساده باشد، طراحان حرفه ای معتقدند که این مکان باید جذاب نیز باشد، زیرا در این قسمت از خانه، خانواده و دوستان دور یکدیگر جمع می شوند.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، طراحی اتاق نشیمن: اتاق نشیمن مرکز خانه است و معمولا بیشترین وقت مان را هر روز در اتاق نشیمن میگذرانیم پس باید بیشترین حساسیت و دقت را در دکوراسیون نشیمن به خرج دهید. این موضوع کاملا سلیقه ای است که دکوراسیون نشیمن منزل تان به چه سبکی باشد و در آن از چه رنگ هایی استفاده شود, سبک های متنوعی برای دکوراسیون نشیمن وجود دارد از سبک مدرن و مینیمال تا کلاسیک و سنتی که هر کدام از آن ها زیبای خاص خودشان را دارند.

اصول طراحی اتاق نشیمن و روش های چیدمان مبلمان

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در اصول طراحی اتاق نشیمن، توجه به اصول چیدمان مبل در اتاق نشیمن است. چیدمان مبل در اتاق نشیمن مربعی، اتاق نشیمن مستطیلی و یا اتاق نشیمن دایره‌ای متفاوت می باشد. همچنین چیدمان اتاق نشیمن کوچک با بزرگ تفاوت دارد.

نوع، تعداد و ترکیب مبلمان نیز یکی دیگر از مواردی است که در چیدمان آن بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر صاحب خانه هستید و هنوز مبلمان خود را نخریده اید، توصیه می کنیم که ابتدا به صورت ذهنی و با گذاشتن اشیاء جایگزین مثل برش های مقوا با ابعاد و اندازه های درست، چیدمان های مختلف مبلمان را بررسی کنید. زیرا در این صورت متوجه می شوید که با توجه به شکل هندسی فضا، محل قرار گرفتن پنجره ها و دیگر عناصر داخلی، به چه تعداد مبل تک نفره، دو نفره یا سه نفره برای رسیدن به بهترین چیدمان مبل خانه نیاز دارید.

معجزه نور در طراحی اتاق نشیمن

منابع نوری یکی دیگر از مسائلی ست که باید در هنگام طراحی و دکوراسیون اتاق نشیمن به آن توجه کنید. فضای اتاق نشیمن خانه‌‌ی شما چند تا پنجره دارد؟ پنجره ها در کدام یک از دیوارها قرار گرفته اند؟ آیا فضای اتاق نورگیر است؟ جواب دادن به این سوالات بسیار مهم می باشد. زیرا منابع نوری نه تنها در تامین نور محیط و جلوه‌ی بصری عناصر طراحی اثرگذار است، بلکه بر روی نوع چیدمان مبلمان اتاق نشیمن نیز تاثیر دارد.

محل قرار گرفتن پنجره ها می تواند نوعی عامل محدودکننده و یا یک عامل کمک کننده در چیدمان مبل باشد. البته که این مسئله از یک خانه به خانه‌ای دیگر و از یک سلیقه به سلیقه‌ای دیگر متفاوت است.

بخوانید:  بهترین کاغذ دیواری ها برای آشپزخانه کدامند؟

به عنوان مثال قرار گرفتن تلویزیون بر روی دیوار روبروی پنجره به دلیل انعکاس نور پنجره بر روی صفحه تلویزیون، ممکن است تماشای آن در روز با مشکل روبرو کند. و یا داشتن یک پنجره‌ی نورگیر به شما در چیدمان و انتخاب محل قرار گرفتن گلدان های گل در اتاق نشیمن کمک کند.

استفاده از پلان باز در طراحی اتاق نشیمن

اغلب اتاق های نشیمنی که به سبک مدرن طراحی می شوند، طراحی پلان باز دارند. اما اجرای چنین طرحی در خانه های ایرانی، ممکن است دشوار و پر هزینه باشد. بنابراین پیشنهاد میکنم مانند تصویر زیر، با خرید و نصب پرده های نازک و روشن، استفاده از سطوح براق و آینه ای و نقاشی دیوارها به رنگ روشن، جلوه ای شبیه به طراحی پلان باز در نشیمن خانتان ایجاد کنید.

ایده های طراحی اتاق نشیمن

  • استفاده از آثار هنری

آثار هنری از جمله مهم ترین المان ها در هویت بخشیدن به اتاق نشیمن به شمار می آیند. آن ها حسی از زندگی و هیجان به فضا خواهند بخشید. علی رغم این که یک گالری دیواری رایج ترین روش برای نشان دادن تصاویر است اما باید به این نکته توجه نمود که دیوار سفید نیز به اندازه آثار هنری حائز اهمیت است. به جای شلوغ کردن دیوار با قاب عکس و تابلوهای هنری بهتر است بخشی از دیوار را نیز خالی بگذارید.

طراحی اتاق نشیمن
طراحی اتاق نشیمن
  • محل قرارگیری تلویزیون

تلویزیون همانند نقطه ای بزرگ بر روی دیوار است. برای داشتن بهترین زاویه دید در اتاق آن را در جلوی اتاق و در مرکز قرار دهید تا افراد بتوانند از از هر گوشه اتاق به راحتی به تماشای آن بپردازند. راه های مختلفی برای کاهش تاثیر بصری تلویزیون هنگامی که استفاده نمی شود وجود دارد. تلویزیون را می توانید درون قفسه تعبیه کنید و زیبایی اتاق را با سایر عناصر نظیر قاب عکس و یا تابلو نقاشی دوچندان نمائید.

طراحی اتاق نشیمن
طراحی اتاق نشیمن
  • استفاده از کاناپه

کاناپه نقطه کانونی یک نشیمن است، از این رو باید جذاب و راحت باشد. در انتخاب کاناپه علاوه بر انتخاب رنگ و سبک باید سایز آن را نیز مد نظر قرار داد. رایج ترین مدل کاناپه، مدل دو الی سه نفره آن است. قبل از انتخاب کاناپه محل قرارگیری آن را اندازه گیری کنید تا متناسب با فضا نسبت به خرید این وسیله اقدام نمائید.

طراحی اتاق نشیمن
طراحی اتاق نشیمن