زیباترین پل‌های جهان،ترکیبی از ظرافت و زیبایی
زیباترین پل‌های جهان،ترکیبی از ظرافت و زیبایی
امروزه زیباترین پل‌های جهان جدای از اتصال شهرها و کشورها به یکدیگر و آسان کردن شیوه‌های رفت‌وآمد می‌توانند نمونه‌ی خوبی برای نشان دادن خلاقیت و شگفتی در مهندسی باشد و حتی در لیست جاذبه‌های گردشگری یک کشور قرار بگیرند. در این مطلب با نمونه‌های شاهکاری از این پل‌ها آشنا شوید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، درخصوص زیباترین پل‌های جهان، یکی از سازه های مهم در شهرها که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت پل‌ها هستند. این سازه ها علاوه بر داشتن کارایی بر زیبایی شهر هم می‌افزایند.

پل سازه‌ای است که دو مکان را به هم متصل می‌کند و در تعریف قدیمی، پل طاقی است بر روی رودخانه، دره، یا هر نوع گذرگاه که رفت‌وآمد را ممکن می‌سازد.

اما امروزه در مبحث مدیریت شهری، پل را سازه‌ای برای عبور از موانع فیزیکی قلمداد می‌کنند تا ضمن استفاده از فضا (نه صرفاً سطح زمین) بتواند عبورومرور و دسترسی به اماکن را تسهیل کند.

در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، پل های زیبا و باشکوهی وجود دارند که علاوه بر جنبه ارتباطی، از نظر زیبایی و شهرت و معماری هم حائز اهمیت هستند. حتی بعضی از این پل ها آن قدر مشهور شده اند که به سمبل و نماد یک شهر تبدیل شده اند.

با زیباترین پل‌های جهان آشنا شوید:

پل برج، لندن-انگلستان

تاور بریج

پل برج لندن که با تلفظ انگلیسی اش تاور بریج بیشتر شهرت دارد پل مشهور و نمادین شهر لندن است.. این پل روی رودخانه تایمز ساخته شده و با معماری باشکوهش یکی از زیباترین پل‌های جهان است.

تاور بریج در سال ۱۸۹۴ تکمیل شده و به خاطر برج لندن که در نزدیکی اش قرار داشته به نام تاور بریج یا پل برج شهرت پیدا کرده است. این پل نمادین در دو طبقه ساخته شده که طبقه پایین برای تردد ماشین ها و طبقه بالایی برای عبور رهگذران در نظر گرفته شده است.

بیش از ۴۳۲ کارگر در ساخت این پل مشارکت داشته اند و بیش از ۷۰۰۰۰ تن بتن به عنوان پایه ها و نگهدارنده های برج در بستر رودخانه ریخته شده است.

تاور بریج ۲۴۴ متر طول دارد و هریک از برج ها هم ۶۵ متر ارتفاع دارند و در دو طرف پل قرار گرفته اند.

پل مواج هندرسون، سنگاپور

زیباترین پل‌های جهان

شکل مجسمه‌ای متمایز پل مواج هندرسون آن را در سنگاپور مشهور کرده است. این پل، بلندترین پل عابر پیاده سنگاپور است که کوه‌های جنوبی شهر را به هم وصل می‌کند که شامل یک زنجیره ۹ کیلومتری از فضای باز سبز، پارک‌ و تپه‌ می‌شوند.

نوار‌های منحنی موج دار این پل نه تنها بسیار زیبا هستند بلکه برای مردم آلاچیق و سایبان فراهم می‌کنندک. در شب همه چیز متفاوت می‌شود. چون این امواج از ساعت ۷ تا ۲ نیمه شب با چراغ‌های ال‌ای‌دی روشن می‌شوند.

پل پنت وچیو، فلورانس

پل زیبای پنت وچیو

پل پنت وچیو (Ponte Vecchio) به معنای پل قدیمی در فلورانس ایتالیا , با توجه به جذابیت آن برای گردشگران بیشماری که از آن بازدید می کنند, را میتوان یکی از معروف ترین و زیباترین پل‌های جهان دانست.

این پل قرون وسطیی به نماد شهر فلورانس که خود گهواره رنسانس و خانه ی هنرمندان معروفی از جمله میکل آنژ – لئوناردو داوینچی – دانته – دوناتلو بوده, تبدیل گشته است.

این پل در دوران‌های مختلف چندین‌بار از نوع بازسازی شده است.

پل ریالتو، ونیز

زیباترین پل‌های جهان

از آنجا که ونیز روی آب بنا شده بنابراین نمی‌توان این شهر را بدون پل‌هایش تصور کرد. قایق‌های گاندولا در همه جای این شهر دیده می‌شوند و می‌توان هنگام قایق سواری از مناظر زیبای ونیز استفاده کرد. پل ریالتو را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که نمای خارق العاده آن برای همیشه در ذهن بیننده باقی خواهد ماند.

قوس هفت و نیم متری پل ریالتو به این منظور طراحی شد که کشتی‌های کوچک بتوانند از زیر آن عبور کنند. ساختمان پل بر روی دوازده هزار پایه چوبی ساخته شده است که هنوز هم بعد از گذشت ۴۰۰ سال، پل را بر روی خود نگه داشته‌اند.

مهندس معمار این پل عظیم، «آنتونیو دا پونته»، برای بستن قرارداد طراحی این پل با طراحان بزرگی چون «میکل‌آنژ» و «پالادیو» بر سر رقابت بود.

پل گلدن گیت(دروازه طلایی)، سانفرانسیسکو

پل گلدن گیت

این پل از سال ۱۹۳۷ نماد شهر سانفرانسیسکو بوده است. احداث این پل ۳۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

این سازه هر ساله عکاسان زیادی را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند و با رنگ قرمزش به سادگی قابل تشخیص است.

پیش از پایان مراحل ساخت پروژه عظیم پل گلدن گیت در سال ۱۹۳۷ همگان احداث آن را غیرممکن می دانستند، بویژه آن که در زمان ساخت این پل مه غلیظ و بادهایی با سرعت ۶۰ مایل، عملیات احداث را با مشکل مواجه کرده بودند.

در حال حاضر این پل نماد به رسمیت شناخته شده و بین المللی سان فرانسیسکو و ایالت کالیفرنیا است و یکی از زیباترین پل‌های جهان محسوب می‌شود.

پل طلایی، ویتنام

زیباترین پل‌های جهان

پل طلایی در شهر Da Nang در کشور ویتنام قرار دارد. طراحی عجیب و هیجان‌انگیز این پل باعث شده تا گردشگران زیادی از آن بازدید کنند. دو دست غول پیکر بدنه‌ی پل را نگه داشته‌اند. طراحی دست‌ها به گونه‌ای است که آدم احساس می‌کند با یک اثر باستانی چند ساله طرف است.

طراحان پل طلایی ویتنام گفته‌اند: «هدف ما این بود که مردم تصور کنند دستان خدا از زمین بیرون آمده و پل را نگه داشته است.» بازدیدکننده‌ها این نظریه را تصدیق می‌کنند و همه کسانی که پل را از نزدیک دیده‌اند اذعان داشته‌اند ابهت و بزرگی آن برایشان بسیار شگفت‌انگیز و جذاب بوده است.