کاربرد فناوری نانو در ساختمان سازی
کاربرد فناوری نانو در ساختمان سازی
فناوری نانو تقریبا در تمام بخش‌های ساختمان از جمله اسکلت، نما، سیستم‌های ساختمانی و طراحی داخلی کاربرد دارد. استفاده از این فناوری در صنعت ساختمان موجب تولید مصالح ساختمانی چندمنظوره با کارایی بالا شده و ضمن ایجاد ارزش افزوده باعث افزایش دوام و کیفیت مصالح ساختی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، درباره کاربرد فناوری نانو در ساختمان سازی باید گفت: نانوفناوری یا نانو تکنولوژی یک علم جدید است که در چند دهه اخیر، رشد و توسعه گسترده ای در تمام جهان پیدا کرده، به طوری که تمام حوزه های صنعت و تکنولوژی را در بر گرفته است. این فناوری را در تمام علوم پایه، علوم مواد غذایی، مصالح ساختمانی، محصولات صنعتی، پزشکی، کشاورزی، انرژی، صنایع هوا فضا و بسیاری موارد دیگر می توان مشاهده کرد. یکی از حوزه های کاربردی که از نانوفناوری بهره گرفته است، صنعت ساختمان سازی و مصالح ساختمانی می‌باشد.

مزایای استفاده از فناوری نانو در ساختمان سازی

• افزایش کیفیت محصول
• صرفه جویی در مصرف انرژی
• صرفه جویی اقتصادی
• افزایش کیفیت محصولات

فناوری نانو در تجهیزات ساختمانی

لوله‌های بی صدا
لوله‌های بی صدا سیستمی میشکل از لوله ها و لوازمی کناری است که به منظور کاهش صدای ناشی از تخلیه فاضلاب و آب باران طراحی شده است. در این لوله ها صدا جذب مواد نانو به کار رفته در آنها شده و از انتقال صوت به بیرون از لوله جلوگیری می‌کند.

لوله‌های آب گرم
از رنگ‌های نانویی برای عایق سازی لوله‌ها و آنتی باکتریال کردن آنها استفاده می‌شود. این رنگ‌ها، هدایت حرارتی پایینی دارد و به طور همزمان قابلیت محافظت از خوردگی و انتقال حرارتی را داراست.

لوله‌ و اتصالات سخت پی وی سی
استفاده از نانو ذرات در تولید صنعتی محصولات پی وی سی سخت، افزایش قابل توجهی در استحکام ضربه ای این محصولات داشته است. به طوری که مقاومت آنها به ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

کفپوش‌های پلیمری
استفاده از فناوری نانو در ساخت این نوع کفپوش‌ها، باعث بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی در این کفپوش‌ها شده است. همچنین مقاومت به سایش این نوع کفپوش‌ها نسبت به کفپوش‌های معمولی ۱۰ برابر بیشتر است.

فناوری نانو در عایق ها

عایق صوتی

به منظور کاهش و مقابله با صوت انتقالی ( آلودگی صوتی) از محیطی به محیط دیگر از عایق های صوتی استفاده می شود. در مواد عایق صوتی سرعت حرکت امواج صوتی کاهش می یابد. هرچه عایق صوتی قابلیت بیشتری در کاهش دادن سرعت صوت در محیط داشته باشد، به ضخامت کمتری از آن ماده عایق نیز نیاز است. محصولات عایق صوتی که در آن ها از فناوری نانو استفاده شده است به عنوان عایق های مدرن مطرح هستند.

عایق حرارتی

فاکتور مهم در انتخاب این عایق ها، میزان مقاومت حرارتی آنها است. هر قدر این مقاومت بالاتر باشد، عایق حرارت را کمتر از خود عبور می دهد و صرفه جویی که به همراه دارد، افزایش می یابد. پس به جای ضخامت عایق های باید مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شوند. مبنای مواد عایق، بر دارا بودن تعداد زیادی حفره در ساختار است که تا حد امکان بتوانند هوا را در میان خود نگه دارد. نانو مواد به دلیل داشتن تخلخل های ریزتر و بیشتر، قابلیت بیشتری برای به دام انداختن هوا داخل ماده دارند و با استفاده از این مواد می توان با ضخامت های کمتری به خاصیت مطلوب رسید.

عایق رطوبتی

عایق رطوبت به ماده ای گفته می شود که بتواند از نفوذ آب جلوگیری کند. رطوبت موجب پوسیدگی مواد و به وجود آمدن عوامل بیماری زا و مضر می شود. متاسفانه بسیاری از مواد ضد آب مرسوم مثل پولی اوریتان در اثر خیس شدن، ترکیبات ارگانیک مضرری ایجاد می کنند.

پوشش های نانو با ایجاد خاصیت مقاومت در برابر رطوبت، می توانند از بروز خطرات مواد پلیمری جلوگیری کند. با استفاده از نانومواد، می توان مقاومت پوشش را نه تنها در برابر رطوبت بلکه در برابر رشد باکتری، قارچ و کپک و نفوذ پرتوهای فرابنفش افزایش داد.

بخوانید:  جلوگیری از تغییر رنگ سنگ‌های مصنوعی به کمک فناوری نانو!

فناوری نانو در شیشه ها

شیشه های خود تمیز شونده

شیشه های خود تمیز شونده از سال ۲۰۰۲ در بازار در دسترس بوده اند و هر روز نیاز و تقاضا برای استفاده از این شیشه ها افزایش می یابد. برای عمل خود تمیز شوندگی این شیشه ها نور ماورای بنفش به عنوان یک پیش شرط، لازم است. بنابراین شیشه ها را می توان تنها برای مسطوح خارجی به کار برد، با اعمال پوشش خود تمیز شونده و بکار گیری تور ماورای بنفش که در بخشی از نور خورشید وجود دارد، تشکیل اکسیژن فعال بر روی سطح شیشه تسریع می گردد. این اکسیژن به لکه های چربی و مواد آلی روی سطح شیشه حمله کرده و با تجزیه سطح تماس بین شیشه و چربی چسبندگی کاهش می یابد و چربی می تواند بهتر شسته شود، بنابراین چربی به طور کامل از سطح شیشه جدا می شود.

شیشه های هوشمند

حدود یک سوم انرژی یک ساختمان از طریق پنجره ها هدر می رود. به همین دلیل تلاش برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها بر روی پنجره ها متمرکز شده است. نیاز به ذخیره انرژی باعث شده است تا انواع جدیدی از پنجره های شیشه ای در ساختمان ها به کار برده شود

فناوری نانو در رنگ ها

رنگ‌های خود تمیز شونده
با افزودن انواع مختلفی از نانو ذرات با قابلیت خود تمیزشوندگی به رزین رنگ‌ها میتوان این رنگ‌ها را تهیه نمود. این رنگ‌ها بسیار شفاف بوده و قابل استفاده برای تمامی سطوح داخلی و خارجی ساختمان هستند. این رنگ‌ها به منظور افزایش دوام، کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان مورد نیاز برای نگهداری از تجهیزات، بسیار مورد توجه قرار دارند.

رنگ‌های آنتی باکتریال
با کمک فناوری نانو و استفاده از پوشش‌های آنتی باکتریال، ویژگی ضدباکتری ذاتی در سطوح ایجاد می‌شود که با شستشو و یا استفده از مواد شوینده از بین نمیرود. این پوششها از رشد باکتری و میکروب ها در سطح جلوگیری نموده و باعث حفظ سطوح در برابر قارچ و کپک در اماکن عمومی و غیره می‌شود.

رنگ‌های آنتی استاتیک
استفاده از روکش‌های آنتی استاتیک با قابلیت هدایت الکتریکی و انتقال جریان الکتریسیته ساکن در مکان‌هایی که مواد قابل اشتعال وجود دارد، بسیار الزامی است. رنگ آنتی استاتیک حواص شیمیایی و فیزیکی بالایی دارد و استفاده از این نوع رنگ باعث بهبود کیفیت و دوام بالای آن می‌شود.

رنگ‌های مقاوم به خراش
این رنگ ها در مقابل خراش مقاوم اند. به طوری که میتوان از آنها در پوشش نمای خارجی، داخلی، درها و پنجره‌ها ، کفپوش‌ها و غیره استفاده نمود.

فناوری نانو در مصالح ساختمانی

بتن سبک

بتن سبک به عنوان یکی از مهمترین کاربردهای فناوری نانو در ساختمان سازی، بتنی است که وزن مخصوص آن نسبت به بتن معمولی خیلی کمتر می باشد و در ساخت آن ازسیمان، آب، سنگ دانه های سبک و مواد افزودنی استفاده شده است. هنگامی که از سنگ دانه های سبک در بتن استفاده می شود، چون سنگدانه ها به طور ذاتی مقاوم نیستند، موجب کاهش استحکام و مقاومت بتن می شوند. بنابراین مهم ترین عیب بتن سبک، مقاومت کم آن است. یکی از کاربردهای فناوری نانو در صنعت بتن، استفاده از نانوذرات در بتن و افزایش مقاومت و استحکام بتن سبک است.

سیمان

همان طور که میدانید از سیمان در انواع فرایندهای ساخت و ساز استفاده می‌شود و در واقع کاربرد بسیار زیادی در فرایند ساختمان سازی دارد. فناوری نانو می‌تواند باعث بهبود قابل توجهی در خواص فیزیکی و شیمیایی سیمان شود.