استودیوی معماری کیوانی نامزد جایزه معماری ادکس شد!
استودیوی معماری کیوانی نامزد جایزه معماری ادکس شد!
استودیوی معماری کیوانی و همکاران (نیما کیوانی و سینا کیوانی) به عنوان نامزد جایزه معماری ADEX در سال ۲۰۲۲ میلادی شناخته شد!

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، دو پروژه پردیس خانه و کبوترخانه طراحی شده توسط استودیوی معماری کیوانی (نیما کیوانی و سینا کیوانی) در بخش بناهای مسکونی، نامزد جایزه معماری ادکس در سال ۲۰۲۲ میلادی شده اند.

جایزه معماری ادکس یا Awards for Design Excellence به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگ ترین جوایز معماری در حوزه طراحی پروژه و محصول شناخته می شود. این جایزه از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون با حمایت رسمی و ویژه پلتفرم designjournalmag.com برگزار می شود.

همه‌چیز درباره جایزه معماری ادکس

نکته ی جالب توجه پیرامون جایزه معماری ادکس این است که این جایزه، توسط گروهی متشکل از معماران حرفه ای بین المللی اما ناشناخته برای شرکت کنندگان، داوری می شود! این جایزه بین المللی که شامل بخش های مختلفی از جمله پروژه های معماری و طراحی داخلی، پروژه های (نورپردازی) روشنایی معماری، پروژه های معماری منظر، پروژه های طراحی شهری و… می باشد که هر یک از این ها نیز خود به زیردسته های دیگری تقسیم بندی می شوند؛ برای نمونه پروژه های معماری شامل بناهای مسکونی، بناهای تجاری، بناهای مذهبی، بناهای فرهنگی (با تاکید بر موزه) و همچنین بناهای دولتی و… است.

رویداد Awards for Design Excellence هر ساله از ماه ژانویه میلادی پذیرای آثار علاقه مندان برای شرکت است و نتیجه داوری تا ماه آوریل اعلام می شود (آثاری که پس از ۱۰ ژانویه هر سال ثبت شوند، در روند داوری سال بعد قرار می گیرند). هر یک از بخش ها دارای سه سطح جایزه با عناوین پلاتین، طلا و نقره می باشد.

جایزه معماری ادکس
جایزه معماری ادکس

معرفی نیما و سینا کیوانی

نیما کیوانی دکترای معماری، کارشناس مرمت و احیا بناهای تاریخی، مدرس دانشگاه در رشته‌های معماری و مرمت ابنیه است. نیما و سینا کیوانی پیش از این هم با طراحی و اجرای پروژه‌های معماری ارسی‌خانه، مهرخانه و پردیس‌خانه توانسته‌اند جوایز مختلف معتبر بین‌المللی را از آن خود کنند. نیما کیوانی در سال جاری به عنوان داور جایزه بین‌المللی «لوپ دیزاین» پرتغال نیز انتخاب شده است.

مقالاتی از آثار آنان در بسیاری مجلات و کتاب‌های معتبر معماری جهان به چاپ رسیده است. ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه که توسط آنان طراحی شده در سال ۲۰۱۶ میلادی توانست برنده‌ مدال برنز بخش ساختمان‌های مسکونی مسابقه‌ دیزاین یکی از معتبرترین مسابقات بین‌المللی طراحی دنیا در ایتالیا، بشود. همچنین در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین ساختمان مسکونی سال در جایزه معمار خاورمیانه انتخاب شد.

بخوانید:  بررسی عوامل دستیابی به معماری پایدار در ایران

طراحی پروژه پردیس خانه و کبوترخانه

دو پروژه پردیس خانه (در تهران) و کبوترخانه (در بابل) طراحی شده توسط استودیوی معماری کیوانی و همکاران (نیما کیوانی و سینا کیوانی) در بخش پروژه های معماری و زیربخش بناهای مسکونی به عنوان نامزد این جایزه در سال ۲۰۲۲ میلادی شناخته شده اند. لازم به بیان است پروژه پردیس خانه به عنوان پروژه نامزد Best of 2021 نشریه Design Journal نیز انتخاب شده است!

ساختمان ویلایی کبوترخانه که در سال ۱۳۸۸ در بابل اجرا شده است، خانه‌ای برای ارتباط بهتر و بیشتر انسان با طبیعت، برگرفته از الگوی کهن معماری ایرانی است؛ خانه ویلایی که فضایی را به پرندگان اختصاص داده تا تعاملی بین انسان و پرندگان شکل گیرد.

پردیس‌خانه نیز بنایی مسکونی در تهران با الهام از باغ‌های معلق بابل همچنین باغ تخت شیراز طراحی و ساخته شده است. این بنا طبقه طبقه است و در طبقات مختلف آن درخت، گل و گیاه طراحی شده است. روف گاردن (بام‌باغ)، لابی سراسر گیاه و درخت در طبقات و اندازه‌های مختلف از جمله عناصری هستند که در این پروژه استفاده شده‌اند.

پروژه پردیس خانه
پروژه پردیس خانه
پروژه کبوتر خانه
پروژه کبوتر خانه

استودیوی معماری کیوانی

استودیوی معماری کیوانی و همکاران در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط دو برادر یعنی نیما کیوانی و سینا کیوانی پایه گذاری شده است. پروژه های طراحی شده توسط آنها در طیف های متفاوت معماری از جمله ساختمان های مسکونی، تجاری و مرمت آثار باستانی بوده است. توجه به زیبایی شناسی و عملکرد و حس فضای خلق شده همراه با در نظر گرفتن معماری بومی همواره اساس تفکر شکل گیری معماری این استودیوی خلاق بوده است. نیما کیوانی و سینا کیوانی پیش از این نیز با طراحی و اجرای پروژه‌ هایی چون ارسی خانه، مهرخانه و پردیس خانه توانسته بودند جوایز بین المللی معماری مختلفی را به خود اختصاص دهند.