کارزار مردمی برای ثبت جهانی توس و آرامگاه فردوسی
کارزار مردمی برای ثبت جهانی توس و آرامگاه فردوسی
جمعی از فعالان عرصه فرهنگ، با راه‌اندازی کارزاری برای جمع‌آوری امضا خواهان اقدام برای ثبت جهانی توس شدند که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران و خالق «شاهنامه» نیز در آن واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، چندی پیش (شش تیر ماه سال ۱۴۰۰ شمسی) کارزاری توسط برخی از فعالان فرهنگی در جهت اقدام برای ثبت جهانی توس که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‌ سرا و سراینده شاهنامه، حماسه ملی ایران در آن واقع شده است، شکل گرفته است. در این کارزار از دکتر علی‌ اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی خواسته شده است تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این شهر و آرامگاه حکیم طوس صورت بگیرد.

متن کارزار مردمی برای ثبت جهانی توس

جناب آقای دکتر مونسان

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

جناب آقای معتمدیان

استاندار محترم استان خراسان رضوی

توس، شهری باستانی در خراسان، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است. نام توس بیش از هر چیز یادآور فردوسی و اثر شکوهمند او، شاهنامه است. بنای آرامگاه فردوسی همچون نگینی درخشان نام توس را در پهنه ایران و جهان بلندآوازه کرده و بنای باستانی کهن‌دژ، پس از قرن‌ها، هنوز در شهر توس بر جای مانده است.

به لحاظ اجتماعی و سیاسی نیز توس به عنوان شهری مهم شناخته می‌شده که در قرون گذشته زادگاه برخی از چهره‌ های مهم فرهنگ و اندیشه ایران‌ زمین، از جمله جابر بن حیان، دقیقی، فردوسی، شیخ توسی، اسدی توسی، محمد غزالی، خواجه نظام‌ المک توسی و خواجه نصیرالدین توسی بوده است. همچنین در نزدیکی آرامگاه فردوسی، مقبره الشعرا قرار دارد که آرامگاه شاعرانی همچون احمد گلچین معانی، عماد خراسانی، ذبیح‌ الله صاحبکار، محمد قهرمان و غلامرضا شکوهی است. مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان نیز در توس دفن شده‌اند.

بخوانید:  مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی تا هارونیه افتتاح شد!

طی سال‌ های گذشته کوشش‌ های فراوانی در جهت توسعه و بهسازی محوطه آرامگاه فردوسی و دیگر بناهای تاریخی در این شهر انجام گرفته که از آن جمله می‌ توان به افتتاح محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی و نصب تندیس شخصیت‌ های شاهنامه اشاره کرد. ثبت جهانی شهر توس در یونسکو توجه به این شهر تاریخی و آرامگاه فردوسی را دو چندان کرده و آن را بیشتر در کانون توجه جهانیان قرار خواهد داد.

ما امضاکنندگان این کارزار، خواستار فراهم شدن مقدمات و اقدام برای ثبت جهانی شهر توس به عنوان قلب همیشه تپنده ایران‌شهر و توجه ویژه به پاسداری، توسعه و آبادانی آن هستیم. آبادانی شهر توس به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و زادگاه بسیاری از چهره‌ های ارزشمند ادبی نیازی است که امروز باید به آن پاسخ داده شود.

لینک کارزار مردمی برای ثبت جهانی توس

karzar.net/tus

تاکنون بیش از سه هزار و چهارصد امضا از طرف مردم برای این کارزار جمع‌ آوری شده است. لازم به بیان است کارزار درخواست اقدام برای ثبت جهانی توس تا شش مرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی ادامه خواهد یافت.

ثبت جهانی توس