به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم،مترو و اتوبوس مشهد؛ایمان فرهمندی در گفتگو با برنامه تلویزیونی «اشاره»، ابتدا به بهای خدمات حملونقل عمومی پرداخت و اظهارکرد: عوامل مختلفی همچون هزینههای پرسنلی، نگهداری ناوگان و تامین زیرساختها روی بهای تمام شده خدمات ناوگان حملونقل عمومی تاثیرگذار است.
وی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته، هزینه تمام شده برای اتوبوس و مترو، ۱۲ هزار تومان بوده که این هزینه صرفا شامل هزینه عملیات است و شامل نگهداری و تامین ناوگان و زیرساختها نمیشود.
فرهمندی افزود: اگر بخواهیم این هزینهها را هم اضافه کنیم، بهای تمام شده چندین برابر خواهد شد ولی با مصوبه شورای اسلامی شهر، شهروندان فقط ۱۲۰۰ تومان پرداخت میکنند.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل کلانشهرها از جمله مشهد مقدس، معضل آلودگی هواست و براساس مطالعات صورت گرفته و سیاهه انتشار، یک سوم آلودگی هوای شهر مشهد ناشی از خودروهای شخصی است، تصریح کرد: سیاست عمومی دولت و مدیریت شهری، تلاش بر کاهش آلودگی هواست که تاثیر بسزایی روی کیفیت زندگی مردم و همچنین سلامت نسل فعلی و آینده دارد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: یکی از راههای مقابله با آلودگی هوا، تشویق مردم به استفاده بیشتر از حملونقل عمومی است؛ سیاست شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری نیز بر این اصل بنا شده و برهمین اساس، در هفتههای اخیر قیمت بلیت اتوبوس و قطارشهری را کاهش دادیم.
فرهمندی با بیان اینکه کاهش بهای خدمات دوچرخههای اشتراکی، دیگر اقدام موثر شورای شهر در جهت تشویق مردم به استفاده از مُدهای حملونقلی پاک بوده، افزود: از سوی دیگر، برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی، براساس مجوزات قانونی، هزینه پارکهای حاشیهای را افزایش دادیم.
وی تصریح کرد: الگوی سفر شهروندان را باید به سمت استفاده بیشتر از وسایل حملونقل همگانی تغییر داد؛ البته در بحث پارکهای حاشیهای، تمهیدات و تخفیفاتی ذیل مصوبه شورای شهر درنظر گرفته شده است.
فرهمندی گفت: به عنوان مثال، پلاک خودرو اگر در زمان توقف بدهی نداشته باشد، مشمول ۳۵ درصد تخفیف میشود؛ همچنین اگر با استفاده از نرمافزار «شهر من» خوداظهاری داشته باشند، تا ۱۰ ساعت در ماه میتوانند از ۹۰ درصد تخفیف بها استفاده کنند و پس از آن نیز ۷۰ درصد تعرفه مصوب را پرداخت مینمایند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: اگر شهروندان به صورت نرمافزاری نسبت به شارژ پلاک خود اقدام کنند، ۲۰ درصد شارژ اضافه دریافت میکنند؛ علاوه بر این، توقفهای زیر نیم ساعت نیز مشمول تخفیف ۹۰ درصدی میشوند.
فرهمندی اظهارکرد: تلاش ما بر این بوده که توقفهای اضطراری و کوتاهمدت مردم به سهولت صورت گیرد و توقفهای طولانی مشمول پرداخت هزینه باشد تا مردم به استفاده از وسایل حملونقل همگانی تشویق شوند.
وی گفت: موتورسیکلتهای برقی نیز به عنوان یکی از مُدهای حملونقل پاک، با شرایط بسیار آسان و به شکل اقساط ۲۴ ماهه، بدون افزایش قیمت، برای عموم شهروندان قابل ثبتنام است.
فرهمندی با بیان اینکه درحال حاضر زیر ۱۰ درصد از معابر شهر مشهد، مشمول مدیریت پارک حاشیهای است که از جمله اهداف آن، درکنار کاهش آلودگی هوا، ایجاد فرصت پارک خودرو برای عموم شهروندان در معابر شهری است، افزود: سال گذشته بیش از ۳۰ معبر از فهرست مدیریت پارکهای حاشیهای حذف شده و برنامهریزی لازم نیز صورت گرفته تا معابر جدیدی را مشمول این طرح کنیم؛ مدیریت پارکهای حاشیهای در ۳ گروه «الف»، «ب» و «ج» تعریف شده که هزینههای آنها نیز متفاوت است.
وی گفت: ساعت مدیریت پارکهای حاشیهای در تناسب با ساعت تقاضای پارک است و اگر نیاز به مدیریت نباشد، هزینهای هم دریافت نمیشود؛ باید توجه داشت هزینه مدیریت پارکهای حاشیهای بیشتر از مبلغی است که از مردم اخذ میشود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در بخش دیگری از صحبتهای خود به پروژه قطارشهری مشهد اشاره و اظهارکرد: در مشهد مقدس دو خط فعال مترو داریم که البته در خط یک، علاوه بر ۶۰ واگن کنونی، نیازمند ۶۰ واگن دیگر هستیم چراکه این خط برای ۱۲۰ دستگاه طراحی شده است.
فرهمندی با بیان اینکه درحال عقد قرارداد برای تامین ۶۰ واگن مورد نیاز خط ۱ هستیم تا این ظرفیت را به ۲ برابر افزایش دهیم، گفت: امسال بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تامین واگنهای خط ۱ درنظر گرفتهایم که بخشی از آن تا سال آینده اضافه میشود و این رویه در ادامه نیز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در خط ۲ قطارشهری نیز ایستگاه شهدای سلامت باید تکمیل شود و نواقصی نیز دارد که باید تکمیل گردد و شاهد بهرهبرداری کامل باشیم؛ اعتباری معادل نیاز این خط، برای تکمیل درنظر گرفتهایم و امیدواریم تا سال آینده شاهد تکمیل و بهرهبرداری خط ۲ باشیم.
فرهمندی اظهارکرد: عملیات حفاری خط ۳ در جبهه شرقی تا شهرک ابوذر نیز به اتمام رسیده و دستگاه حفار درحال انتقال به انتهای بولوار امامت است که عملیات خود را از ۲ ماه آینده به سمت “امیریه” آغاز میکند.
وی با بیان اینکه فاز یک خط ۳، حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امامرضا(ع)، مورد تاکید شورای اسلامی شهر است، گفت: برنامه داریم که تا اواخر امسال این خط را وارد فاز آزمایش کنیم که در تابستان، شاهد بهرهبرداری عمومی باشیم و مردم را با استفاده از مترو به حرم مطهر رضوی برسانیم.
فرهمندی ادامهداد: عملیات حفاری خط ۴ نیز درحال اجرا بوده و دستگاه در محدوده امامحسین(ع) است؛ پیشرفت عملیات عمرانی این خط براساس برنامه زمانبندی است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه تا پیش از شیوع ویروس کرونا، حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد از مردم از ناوگان اتوبوسرانی استفاده میکردند و یک درصد از مردم نیز از قطارشهری، گفت: خوشبختانه با بهبود شرایط، این آمار به دوران قبل کرونا برگشته و در مجموع، ۲۰ درصد از شهروندان مشهدی میتوان گفت که از ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری بهره میبرند.
فرهمندی اظهارکرد: در راستای تشویق عموم مردم به استفاده از خدمات حملونقل عمومی، در چند حوزه اقدامات را دنبال میکنیم که یکی از آنها، تامین زیرساختهاست؛ باید ظرفیت لازم برای جابجایی و سفرهای درونشهری مردم را فراهم آوریم.
وی افزود: امسال از نظر اعتباری، بودجه خوبی به این امر اختصاص یافته؛ ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تامین ناوگان قطارشهری و ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم برای تامین اتوبوس و زیرساختهای مورد نیاز این حوزه.
فرهمندی گفت: علاوه بر این، برنامهریزیهای لازم برای توسعه پایانههای مسافربری و ایستگاههای اتوبوس داریم؛ ضمن اینکه نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم درنظر گرفتهایم که کسری سال گذشته نیز جبران میشود.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایتهای دولت، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را ظرف ۲ سال آینده به شبکه حملونقل عمومی مشهد مقدس اضافه کنیم که با این اقدام، علاوه بر بهبود فرسودگی ناوگان، سرفاصله خدماترسانی و سرویسدهی نیز کاهش مییابد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به تاکسیرانان، گفت: تاکسیرانان دغدغههای مختلفی داشتهاند که خوشبختانه بخشی از آنها برطرف شده و البته برخی هم همچنان باقیست؛ یکی از اصلیترین دغدغههای این عزیزان، کرایه تاکسی بود که در سطح نرخ تورم، از ۶ فروردینماه امسال اعمال شد تا بتوانیم مسائل آنها را مدیریت کنیم.
فرهمندی افزود: همزمان، باشگاه رفاهی تاکسیرانان را نیز تقویت میکنیم تا اقلامی چون روغن، لاستیک و … را با تخفیفات ویژه و اقساطی دریافت کنند.
وی با بیان اینکه آییننامه تاکسیرانی نیز اصلاح شد و در کنار جرایم، تشویقاتی نیز درنظر گرفتیم، تصریح کرد: البته کماکان از خدماتی که به تاکسیرانان عزیز ارائه میدهیم راضی نیستیم و بیش از اینها نیاز است و باید تلاش بیشتری کنیم.
فرهمندی گفت: در حوزه نوسازی و تعمیرات تاکسیها، وام ۴۰ میلیون تومانی درنظر گرفتهایم که در کشور نظیر ندارد؛ همچنین با مصوبه شورای اسلامی، تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی نوسازی ناوگان تاکسیرانان نیز اعطا میشود که هر دو این تسهیلات، از محل منابع شهرداری است.
وی در ادامه افزود: در بودجه امسال شهرداری مشهد مقدس، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای توسعه مترو و اتوبوس مشهد درنظر گرفتهایم که شامل سرفصلهایی چون قطارشهری، تقویت حملونقل همگانی، تقویت زیرساختهای شهری چون آسفالت و هدایت آبهای سطحی و همچنین زیرساختهای حملونقلی چون پل، معابر و … میشود.
فرهمندی با بیان اینکه پروژههای مهمی نیز همچون سطح سوم تقاطع شهید فهمیده و اتصال به توس و سطح سوم تقاطع خیام نیز امسال کلنگزنی میشود، تصریح کرد: ضمن اینکه دوربرگردان شهید میرزایی، پل دهرود و پل شهرک شهید باهنر نیز به بهرهبرداری خواهند رسید. تاکسیرانان دغدغههای مختلفی داشتهاند که خوشبختانه بخشی از آنها برطرف شده و البته برخی هم همچنان باقیست.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: امیدواریم با کمک مردم، ورودی بلوار خواجهربیع از میدان امامحسین(ع) را بازگشایی کنیم؛ سهراه شهید محسن کاشانه، خیابانهای دانش شرقی و غربی و برخی دیگر از محورهای اصلی ترافیکی شهر نیز تعریض خواهند شد که موجب تسهیل تردد شهروندان میشود.
فرهمندی افزود: با برنامهریزیهای صورت گرفته، کارخانه آسفالت جدیدی برای شهرداری مشهد خریداری شده که با تکنولوژی جدید، آسفالت با هزینه کم تولید میکند؛ از این طریق، نقص سال گذشته در حوزه آسفالت را جبران خواهیم کرد.
وی اظهارکرد: از دیگر برنامههای مدیریت شهری، بازگشایی و تعریض بخشی از خیابان هاشمیه، حدفاصل بلوار نماز تا بلوار شهید فکوری است؛ در سال جاری ۱۰ تقاطع غیرهمسطح پیشبینی شده که برخی از آنها وارد فاز اجرایی میشود و برخی دیگر نیز وارد فاز مطالعاتی خواهند شد.