طراحی پشت بام خانه/ ایجاد بهترین فضا برای بعدازظهرهای تابستان
طراحی پشت بام خانه/ ایجاد بهترین فضا برای بعدازظهرهای تابستان
از آنجایی که افراد همواره به دنبال راه‌هایی برای استفاده از تمام فضای خانه خود به بهترین نحو ممکن هستند، طراحی پشت بام خانه از مکان‌هایی است که می‌توان استفاده‌های زیادی از آن کرد. شما می‌توانید با چند ایده‌ی خوب این کار را عملی کنید و زمان‌هایی که نیاز به استراحت در مکانی دنج و آرام دارید، از آن محیط جذاب استفاده کنید.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، طراحی پشت بام خانه: این روزها با تغییراتی که در سبک زندگی انسان ها ایجاد شده، ارتباط با طبیعت مانند گذشته نیست، خانه ها دیگر حیاط ندارند و فضای سبز به چند گلدان کوچک خانگی محدود شده اند،آیا شما هم عاشق فضای سبز و گل کاری هستید اما محیط مناسبی برای این کار ندارید؟

نگران نباشید، چرا که شما می توانید بر روی پشت بام منزل تان باغچه ای هرچند کوچک، داشته باشید. ایده ها و راهکارهای متنوعی برای ایجاد تراس یا پشت بامی زیبا وجود دارد که در ادامه تعدادی از این نکات را برای شما خواهیم گفت.

ایده‌های طراحی پشت بام خانه

انتخاب سبک طراحی مورد علاقه تان برای طراحی پشت بام منزل

مجلات و سایت ها را بررسی کنید و تصاویر و ایده هایی که می پسندید را ذخیره کنید. فرض کنید ابتدا ۳۰ عکس را ذخیره کرده اید. در ادامه تلاش کنید تا به تدریج آن ها را پاک کنید تا به ۱۰ تصویر برسید. نهایتا با ایده های موجود در این تصاویر تم یا سبکی خاص  برای طراحی در نظر بگیرید و گیاهان، مبلمان و سایر لوازم را با توجه به آن انتخاب کنید.

طراحی پشت بام خانه با روف گاردن

یکی از بهترین کاربردهای یک پشت بام خالی، روف گاردن است. از آنجایی که اکثر پشت بام‌ها به اندازه یک باغ استاندارد هستند، این امکان را به شما می‌دهند تا در مقیاسی مناسب، پشت بام را برای روف گاردن طراحی کنید. نکته‌ای که باید قبل از ساخت بام سبز در نظر بگیرید این است که امکان نم کشیدن سقف وجود دارد. بنابراین، استخدام یک متخصص روف گاردن برای اینکه مطمئن شوید که کار به درستی انجام شده است، پیشنهاد می‌شود، زیرا اگر این کار را به درستی انجام ندهید، منجر به نشست خانه بر اثر انباشت آب و خاک می‌شود. همچنین می‌توانید در پشت بام از انواع گیاهان، آبنما، مبلمان فضای باز و بسیاری از قابلیت‌های دیگر روف گاردن استفاده کنید.

طراحی پشت بام با نورپردازی

در میان این نکات، نور پردازی نقش بسیار مهمی دارد. نورپردازی مناسب زیبایی گیاهان را چندین برابر کرده و می توانید حتی غروب و شب نیز از فضای بام لذت ببرید. برای این کار لازم نیست هزینه ی زیادی کنید، ممکن است با استفاده از چند متر ریسه، نوری ملایم را در نقاطی خاص فراهم کنید و تعدادی شمع هم خریداری کنید تا هر زمان که با خانواده به پشت بام می روید آن ها را روشن کنید و فضایی دل انگیز و خاص داشته باشید. ایده ای که برایتان مطرح کردیم شاید کمتر از ۱۰۰ هزارتومان هزینه داشته باشد اما زیبایی خاصی به فضا می بخشد.

طراحی پشت بام خانه
طراحی پشت بام خانه

طراحی پشت بام خانه با کفپوش یا چمن مصنوعی

همانطور که می‌دانید سطح بام بیشتر آپارتمان‌ها یا منازل مسکونی در ایران با ایزوگام پوشانده شده است که این امر موجب جلوه نامناسب بام خواهد شد. قطعا شما نیز برای پوشاندن سطح بام ایده‌ای مناسب در ذهن دارید تا بتوانید به بهترین شکل کف یا سطح بام را از دید پنهان کنید. این کار علاوه بر تغییر کلی سطح بام و پوشاندن ایزوگام، تاثیر به سزایی در جلوگیری از نفود آب‌های حاصل از باران یا تابیدن اشعه خورشید به طور مستقیم برروی بام خواهد داشت.

بخوانید:  روف گاردن چیست؟ از طراحی تا اجرا

شما می‌توانید از کفپوش چوبی یا کفپوش چوب پلاستیک برای پوشاندن سطح بام استفاده کنید و به این ترتیب با فضای سبز روی بام هماهنگی ایجاد نمایید؛ حتی می‌توانید طرحی تلفیقی از چمن مصنوعی و کفپوش چوبی ایجاد کنید. 

استفاده از مبلمان مناسب برای طراحی پشت بام

هنگام خرید مبلمان دقت داشته باشید که سبک و بادوام باشند و فضای زیادی را به خود اختصاص ندهند. قرار نیست ساعت ها روی این مبل ها و صندلی ها بنشینید و تلویزیون نگاه کنید، اما قرار است این صندلی و مبل ها همیشه در مقابل باد و باران و نور آفتاب باشند، پس جنسی انتخاب کنید که مقاوم باشد و خیلی جاگیر نباشد.

طراحی پشت بام خانه
طراحی پشت بام خانه

طراحی پشت بام خانه با استخر

این گزینه به نیازهای خانوادگی و آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. همچنین این موضوع مهم است که می‌خواهید در چه زمینه‌ای سرمایه گذاری کنید. برخی از کارشناسان می‌گویند: «اضافه کردن استخر در طولانی مدت به خانه شما ارزش افزوده می‌بخشد و آن را برای خریداران آینده جذاب‌تر می‌کند». همه این موارد بستگی به جایی دارد که شما در آن زندگی می‌کنید. اگر در آب و هوای گرمسیری زندگی می‌کنید که گرما طاقت شما را بریده است، پس برای ساخت یک استخر در پشت بام خانه خود اقدام کنید! نکته بسیار مهم در مورد تعبیه استخر این است باید بتوانید از سقف سرپوشیده استفاده کنید تا نسبت به بیرون دید نداشته باشید.