پل طبیعت، نمادی زیبا و مدرن در پایتخت
پل طبیعت، نمادی زیبا و مدرن در پایتخت
یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری مدرن در شهر تهران، پل طبیعت بوده که در منطقه عباس آباد ساخته شده است. نورپردازی های انجام شده در این پل، باعث به وجود آمدن منظره‌ای بسیار زیبا در شهر تهران شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساخت و ساز هشتم، پل طبیعت، یکی از قطب‌های گردشگری شهر تهران است که در چند سال گذشته مورد استقبال فراوانی قرار گرفته و تبدیل به یکی از نمادهای شهر شده است. شگفت‌انگیزترین نکته در مورد پل طبیعت تهران این است که هرچند بین چندین اتوبان اصلی شهر قرار دارد و درست در مرکز شلوغی و ترافیک ساخته شده، اما احساسی از بودن در طبیعت و تنفس را به همراه دارد.

طراحی پل طبیعت

طراحی پل طبیعت تهران به صورت یک مسیر منحنی با تنوعی از عرض و شیب‌های مختلف می‌باشد که با کاستن از سرعت افراد آن‌ها را به مکث و کشف رمز فضا جهت یافتن مسیر و مقصد ترغیب می‌کند.

طراحی سازه پل با هدف ایجاد یک تراس سه بعدی فلزی پویا بوده که با در برداشتن دو سکوی پیوسته مستقر بر سه پایه، فضای معماری را ایجاد کرده است که مولد حضور پذیری و تعاملات اجتماعی است.

کلیه سطوح مختلف فضایی تعبیه شده در پل از طریق پله یا رمپ ضامن فراهم نمودن امکان اتصال و ارتباط به خلق مسیرهای متعدد انجامیده است که هر یک تجربه‌ای متمایز برای افراد فراهم می‌کند.

فرایند ساخت پل طبیعت با استفاده از لوله‌های فلزی صورت پذیرفته که با چالش‌های فراوان در ارتفاع ۴۰ متری یک بزرگراه شهری به هم جوش و اتصال داده شده‌اند.

خلق این سازه‌ی چالش برانگیز در ایران بی‌سابقه بوده و برخلاف تمامی پل‌ها که با نقش عبوری ساخته می‌شوند، پل طبیعت آن‌چنان که از نام آن پیداست به عنوان یک فضای شهری پویا و سرزند،  به عنوان یک مقصد شهری نقش آفرینی می‌کند.

مشخصات پل طبیعت

طول این سازه زیبا ۳۰۰ متر بوده و عرض آن در برخی از بخش ها ۶ متر و در بیشترین حالت خود به ۱۳ متر می رسد. در حدود ۷۳۰ متر مربع از مساحت کلی این پل به فضای سبز اختصاص یافته است، همچنین مساحت رستوران ها و کافی شاپ های آن در مجموع به ۴۸۰ متر مربع می رسد. بزرگ ترین دهانه این پل طولی در حدود ۹۰ متر داشته و طول کوچک ترین دهانه آن ۲۰ متر است.وزن بدنه این پل در حدود ۲ هزار تن بوده و از به هم پیوستن ۱۴ هزار قطعه از جنس فولاد تشکیل شده است.

پل طبیعت
پل طبیعت

طراح پل طبیعت کیست؟

معمار و طراح پل طبیعت، لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی از گروه «سازه‌های پارچه‌ای دیبا» هستند. لیلا عراقیان که در ۱۸ مهر سال ۱۳۶۲ به دنیا آمد، فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه UBC کانادا است.

پیش از پل طبیعت، طراحی و اجرای دو پروژه آمفی تئاتر آب و آتش و پل ابریشم‌ ۲ با پوشش بازار گل و گیاه و همین طور سایبان‌های کوچک بوستان بنادر به این شرکت محول شده بود که سربلند از آن بیرون آمدند. در ادامه از طرف مسئولان شرکت نوسازی عباس‌آباد برای شرکت در مسابقه طراحی یک پل پیاده دعوت می‌شوند که طرح مشترک لیلا عراقیان، علیرضا بهزادی و سحر یاسایی به‌عنوان طرح برگزیده انتخاب می‌شود. هدف اصلی طراحی پل این بود که جایی برای ماندن باشد، ضمن اینکه ایجاد مبلمان و فضاهای سبز باعث پیوستگی دو پارک شود و بخشی از هر دو پارک به شمار رود.

بخوانید:  زیباترین ساختمان‌های شیشه‌ای دنیا، یک روشنایی خیره‌کننده

لیلا عراقیان طراح پل، درباره کانسپت پل طبیعت می‌گوید: «پل طبیعت، پیکره اش را از سی و سه پل اصفهان (که به نوعی پل طبیعت اصفهان به شمار می‌رود) الهام گرفته؛ مکانی که نامش، حکایت از ۳۳ قوس بر پیکره آن پل دارد و اما حسی که به بازدیدکنندگان دست می‌دهد، بی شباهت به دیدار از پل خواجو نیست؛ مکانی که مرکز دیدارهای عمومی، شعرخوانی و چایخانه‌های سنتی بوده است. می توان از پلهای شهر به عنوان بستری برای خلق قرارگاه رفتاری مناسب استفاده نمود.»

جوایز پل طبیعت

معماری بسیار خاص این پل باعث شده است که تا به امروز جوایز بسیاری کسب کند، مهم ترین افتخارات پل طبیعت عبارت اند از:

• کسب عنوان برترین سازه فولادی در کشور ایران در سال ۱۳۹۲

• کسب عنوان برترین پل شهری در سال ۱۳۹۳

• دریافت جایزه خشت طلایی در سال ۱۳۹۳

• دریافت جایزه Architizer A+Award نیویورک در سال ۱۳۹۴

• دریافت جایزه MEIDAA دبی در سال ۱۳۹۴

• دریافت جایزه معماری آقاخان در سال ۱۳۹۵

پل طبیعت چند طبقه دارد؟

طبقه اول: در طبقه اول، فضاهایی در نظر گرفته شده است تا در کنار گشت‌وگذار خود بتوانید از طعم لذیذ غذاهای ایرانی و فرنگی در محیط سرسبز و نمای دیدنی این منطقه لذت ببرید. فودکورت پل طبیعت در ضلع شرقی پل قرار دارد و شامل چندین کافی‌شاپ، رستوران ایرانی و فست فود می‌شود که برای حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد. مساحت این طبقه حدود ۱۴۵۰ متر مربع است و دیوارهای آن با شیشه پوشانده شده‌اند.

طبقه دوم: این طبقه که مساحتش به حدود ۲۸۷۰ متر مربع می‌رسد، فضای دنجی دارد و به‌لطف نیمکت‌هایی که در بخش‌های مختلف آن گذاشته شده است، می‌توانید قدری خستگی در کنید و از آرامش و این همه زیبایی نهایت استفاده را ببرید.

طبقه سوم: اگر به طبقه سوم پل طبیعت بروید که ۵۷۱ متر مربع مساحت دارد، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ تهران به‌خصوص هنگام غروب خورشید هوش از سرتان می‌برد. این طبقه بهترین جای پل برای برای پیاده‌روی و قدم‌زدن است؛ مخصوصا که دو سکوی تماشا در بخش شمالی و جنوبی آن وجود دارد که می‌توانید هم به تماشای مناظر اطراف مشغول شوید و هم عکس‌های درجه یکی بگیرید.